Nummerskyltar på bilar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Medlem

Nummerskyltar på bilar

Inlägg av Stefan Lundgren » 08 okt 2005 12:57

Den nummerskyltning vi har nu lanserades 1972, den förra lanserades på 1930-talet. Den sistnämnda skyltningen åsyftar jag på de skyltar som hade länsbostaven/fyrsiffrig kod. Man såg var bilen kom ifrån. År 2003 kom EU-skyltarna.

Jag har länkat nummerskyltar på länktråden, så nu kan vi nog diskutera nummerplåtarna.

Tänker börjar med att lägga några skyltar från delstaten Alabama i USA från 1910-talet.

Stefan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 okt 2005 17:50

Liten bildhistorik över Sveriges nummerskyltar, titta gärna in på hemsidan.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 14 okt 2005 12:22

En - trevlig grej med pre-1972-plåtarna, var ju att man fick köpa siffror/bokstäver i 'lös vikt' och nita fast dem själv, och de fanns dom som var 'full i fan' och gjorde 'extraplåt' - givetvis för en bil av samma modell/färg vars ägares namn dom visste.....och lär ngn gång ha kommit undan med tricket.

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 okt 2005 12:29

Jag har också för mig att man skulle kunna göra det förut, men nu är det nog lite svårare....Jag vet inte.

Stefan

Användarvisningsbild
Jimbo
Medlem

Dagens "Personliga" nummerskyltar.

Inlägg av Jimbo » 20 okt 2005 14:57

Har noterat att landshövdingen i Västernorrlands län ( Y ) har en personlig nummerplåt : "Y1", rätt så kul eftersom det tidigare var just 1:an som var avsedd för landshövdingen.

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 okt 2005 13:15

Jo, det förekom hos alla landshövdingar, statusbetonad kan man nog kalla det numera.

Stefan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 21 okt 2005 14:04

När togs de svenska länsmärkningarna (eller var det landskap?) bort? Även om de inte var en del av själva skylten. Alltid en krydda med lokala märkningar, eftersom man kan gissa var bilarna kommer ifrån (som i Tyskland t ex).

/Forsberg

Stefan Lundgren
Medlem

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 okt 2005 14:09

Mathias Forsberg skrev:När togs de svenska länsmärkningarna (eller var det landskap?) bort? Även om de inte var en del av själva skylten. Alltid en krydda med lokala märkningar, eftersom man kan gissa var bilarna kommer ifrån (som i Tyskland t ex).

/Forsberg
Om jag läser av bilderna här ovanför rätt så slutade man med det 1972 och de nuvarande skyltarna kom året efter. Anledningen var att det blev för många bilar helt enkelt, min mor har berättat att det var svårt att komma på nya nummer eftersom det var alltför många bilar. Det gick inte att har det så, hon körde själv mycket i början på 70-talet och antagligen fick dom välja mellan att har de gamla kvar eller nya, med skarpa skäl förstås. Det finns sådana där nummerskyltar kvar på äldre modeller, men inte så många.

På Vägverkets hemsida kan man får fram hur många ägare har varit på en bil, om den finns kvar vill säga.

http://www.vv.se

Stefan

valle_69
Medlem

Re: Nummerskyltar på bilar

Inlägg av valle_69 » 28 mar 2019 00:36

Dammar av den här gamla men intressanta tråden. Nu blir det ju nytt igen, sista siffran ersätts med en bokstav. Av samma anledning som 1972, det finns inte tillräckligt med kombinationer så därför gör man om.
O'tool stated that murphy was an optimist.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 28 mar 2019 11:10

Det gamla systemet var knöligt på flera vis men kunde använts än idag. Bilregistret centraliserades och gjordes modernt, och man valde då även att låta skyltbeteckningen följa fordonet genom dess liv istället för som det var tidigare. Problemet med det stora antalet bilar löstes genom att man fortsatte med a b c efter länsbokstaven. Det systemet kunde ha snyggast till och använts än idag, om intresse för de funnits.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 02 apr 2019 01:30

Solkungen skrev:
28 mar 2019 11:10
Det gamla systemet var knöligt på flera vis men kunde använts än idag. Bilregistret centraliserades och gjordes modernt, och man valde då även att låta skyltbeteckningen följa fordonet genom dess liv istället för som det var tidigare. Problemet med det stora antalet bilar löstes genom att man fortsatte med a b c efter länsbokstaven. Det systemet kunde ha snyggast till och använts än idag, om intresse för de funnits.
Nu tänker du inte på hur det fungerar numera. Bilarna registreras ju inte efter att de sålts i ett visst län. Bilarna registreras redan när de är på böljan blå på väg till landet de skall säljas i. I.a.f. hos oss. Jag har svårt att tro att det vore annorlunda i Sverige. Då vet man inte hur de hamnar. För de leverantörer som gör bilar på beställning, kunde ju bilen börja med länsbeteckning på en viss plats, men bilarna hamnar ju under sin använingstid ofta i andra län än där de först sålts.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 02 apr 2019 09:14

erep skrev:
02 apr 2019 01:30
Solkungen skrev:
28 mar 2019 11:10
Nu tänker du inte på hur det fungerar numera. Bilarna registreras ju inte efter att de sålts i ett visst län. Bilarna registreras redan när de är på böljan blå på väg till landet de skall säljas i. I.a.f. hos oss. Jag har svårt att tro att det vore annorlunda i Sverige. Då vet man inte hur de hamnar. För de leverantörer som gör bilar på beställning, kunde ju bilen börja med länsbeteckning på en viss plats, men bilarna hamnar ju under sin använingstid ofta i andra län än där de först sålts.
Jag förordar inte det gamla systemet utan konstaterar bara att det fungerar i andra länder och att det skulle fungera här också. Men det blir mer krångel iom att man inom en viss tid efter köpet eller flytten måste beställa och skruva på en ny skylt.
Och bilens verkliga identitet är inte vad som står på skylten utanpå utan chassinumret som står i stansat på en metallskylt i motorrummet.

Stighult
Medlem

Inlägg av Stighult » 03 apr 2019 08:07

En fundering kring nummerskyltar som jag aldrig fått någon vettig förklaring till. I England har jag konstaterat att de har olika färg på skyltarna, gult och vitt beroende på om de sitter fram eller bak på bilen? Någon som har något svar eller förklaring?

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 03 apr 2019 08:31

Det är såklart för att engelsmännen skall förstå vad som är fram och bak på bilen.

Stighult
Medlem

Inlägg av Stighult » 03 apr 2019 09:24

Markus Holst skrev:
03 apr 2019 08:31
Det är såklart för att engelsmännen skall förstå vad som är fram och bak på bilen.
Har tänkt tanken själv. :lol: