Nya rön - Beowulf var från Gotland

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Angantyr
Medlem

Re: Nya rön - Beowulf var från Gotland

Inlägg av Angantyr » 27 aug 2018 20:08

koroshiya skrev:
27 aug 2018 18:39
Vilket är samma forum?
Det låter som om det är Skandinaviskt Arkeologiforum (där mycket annat än bara arkeologi diskuteras) som avses. Två Beowulftrådar där:

https://skandinavisktarkeologiforum.org ... f=17&t=151
https://skandinavisktarkeologiforum.org ... =12&t=1101
OBS, jag är inte samma användare som Anganatyr.

Brage
Medlem

Inlägg av Brage » 27 aug 2018 21:54

Precis.

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 28 aug 2018 07:27

Brage skrev:
27 aug 2018 08:00
. . . dom har sågat Gräslund totalt och verkar ha dragit en någorlunda gemensam slutsats att språkligt är det ingen skillnad på jutar och götar. Dom har jämfört Beowulf med Ynglingasagan och Historia Norwegia och säger att det visar att jute-hypotesen är den troligaste.
Efter min mening hører jutar og götar sammen således:

Før år 500 kom skibe fra Gotland og Götaland til Slien Fjord og til området, hvor Hedeby opstod. Her lå engang Reidgötlaland, et stednavn der er en sammenskrivning af Reide Å, der løber syd for Dannevirke, og götar/goter og lignende. Ved Slesvig by ligger i dag Gottorp Slot.

Goterne gav navn til Jylland, hvor indbyggerne blev til jutar/jyder. I England kaldtes Jutland/Jylland tilmed for Gotland en overgang omkring år 900

Verden blev nemlig anskuet fra "Rom", og indbyggerne på Den Kimbriske Halvø/Jylland fik deres navn efter det folk, der boede ved indgangen til halvøen - i dette tilfælde "goter".

Samme "romersk" anskuede navngivning efter indgangen kendes fra Scania/Skåne, så indbyggerne helt til Nordkap i dag kaldes skandinaver. Det kendes fra Afrika, der fik sit navn efter Afri i Tunesien og fra Asien, der egentlig lå i Tyrkiet.

Brage
Medlem

Inlägg av Brage » 29 aug 2018 21:48

Man kan lugnt säga att diskussionen går hetare till på det andra forumet. Förmodligen därför man är steget före. Jag får nog hålla med den nuförtiden tyste Historfreak, forntid är inte Skalmans starkaste gren...

Gamle G
Medlem

Inlägg av Gamle G » 14 okt 2018 13:07

Svenska Dagbladet tar upp frågan. Och boken. Intressanta förklaringar på Grendel ( =(med några få år) återkommande "Fimbulvintrar") och Ormar/ Drakar ( = Sveakungar).

/ L G
https://www.svd.se/drakdodaren-som-var-kung-pa-gotland

koroshiya
Medlem

Inlägg av koroshiya » 14 okt 2018 19:20

Det krävs en viss fantasi för att kunna gå från Beowulf till Aivar Stråben.

Vad undersökningarna saknar är diskussionen om vad Beowulf är för typ av dokument.

Jag vill själv inte förklara det här, men det är uppenbart att ett dokument från engelskt tusental, inte gärna har med gutiskt 500-tal att göra.

Eftersom Brage skrev som han gjorde...

Finns det något i den diskussion som går att läsa som faktiskt handlar om texten i dess samtid? Jag tror att det inte finns mycket sådant.

För en introduktion till vad det handlar om ställer jag upp en ja eller nej fråga. Beowulf handlar om den tid då den skrevs - alltså från manuskriptets tid - eller från en helt annan tid?