Behöver vi ett nytt Arkeologiforum för vår forntida historia ?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Brage
Medlem

Re: Behöver vi ett nytt Arkeologiforum för vår forntida historia ?

Inlägg av Brage » 24 nov 2015 15:27

Det är kanske det som är grejen, att inte dra slutsatser utan ett vettigt underlag...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem

Inlägg av Hexmaster » 24 nov 2015 15:57

History freak, igen: Dina tvister med SAF är inget ämne för Skalman. Lägg ner den biten.

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 24 nov 2015 17:43

Brage skrev:Det är kanske det som är grejen, att inte dra slutsatser utan ett vettigt underlag...
Du låter som om du vore utsänd från SAF. Trots mängder av hänvisningar till källor och mina besvärliga logiska frågor har jag under flera år lögnaktigt beskyllts gång på gång för att inte kunna presentera källor. Det var en enveten medveten taktik för att förstöra min trovärdighet.
Senast redigerad av 2 History freak, redigerad totalt 24 gång.

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 24 nov 2015 18:35

Hexmaster skrev:History freak, igen: Dina tvister med SAF är inget ämne för Skalman. Lägg ner den biten.
OK, Jag har inte mer att säga. Ni får dra era slutsatser själva. Jag har sanningsenligt redogjort för vad som verkligen har hänt. Naturligtvis är jag arg då jag behandlats på ett så respektlöst, oseriöst och lögnaktigt sätt. Jag är för demokratiska icke centralstyrda forum.

Notarius
Medlem

Inlägg av Notarius » 25 nov 2015 00:05

History freak skrev:Spiring: Det var ju intressant med ett inlägg från en person som lämnade AF på slutet. Du var ju inte ensam. Det var ofta folk som hade stort kunnande och krav på strikt vetenskaplighet som ledsnade då lågvattenmärket i argumentation var nådd. De två-tre sista åren förstördes forumet av just de som idag sitter i ledningsgruppen för SAF. De ägnade sig åt kollektiva angrepp på folk med för dem misshagliga åsikter för att förstöra dessas trovärdighet och torgföra sin egen förvridna version av vår förhistoria. Detta förstörde AF och fick till slut ägarna att ledsna.

Du får inte döma AF efter de två-tre sista åren då allt degenererade utan inse att forumet tidigare hade varit oerhört värdefullt och lärorikt för både proffs och amatörer. Vad vi vill göra är att återskapa den fasen av AF. Naturligtvis innebär det att vi inte släpper in de som förstörde AF i vårt nya forum d.v.s. ledningsgruppen i SAF och deras medryttare. Vi behöver inte nämna några namn, men ni kan gå in på SAF och själva se vilka som sitter i ledningsgruppen och modererar samt deras medryttare som står för 95% av alla ämnen och inlägg.

Man måste ju fråga sig om det var en medveten strategi att förstöra AF och omedelbart därefter starta SAF vars enda syfte tycks vara att torgföra deras egen förvridna version av vår förhistoria som inte har något stöd alls av den historiska forskningen. Vad vi vill göra är att återskapa det seriösa forum som AF en gång var och stänga ute extremisterna. Det enda forum som idag finns för förhistoriskt intresserade är SAF. Vad vi vill göra är att skapa det seriösa forum som är nödvändigt för att stoppa de irrläror och tokerier som SAF torgför.
Flere her er nok enige med 'spiring' og dig i en del, men orker ikke at fortsætte debatten. Hvis ingen vil diskutere de emner, du tager op, må du prøve med andre emner. Man kan jo ikke tvinge folk til at interessere sig for alt. Hvis du ikke er tilfreds med dette forum, kan du starte dit eget.
N

Brage
Medlem

Inlägg av Brage » 25 nov 2015 09:49

History freak skrev:
Brage skrev:Det är kanske det som är grejen, att inte dra slutsatser utan ett vettigt underlag...
Du låter som om du vore utsänd från SAF. Trots mängder av hänvisningar till källor och mina besvärliga logiska frågor har jag under flera år lögnaktigt beskyllts gång på gång för att inte kunna presentera källor. Det var en enveten medveten taktik för att förstöra min trovärdighet.
För att jag tycker det är bäst att ha lite på fötterna innan jag drar en slutsats....? Nice touch!!!

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 25 nov 2015 10:31

Brage: Det var just det som var taktiken. Att lögnaktigt underminera min trovärdighet.
Senast redigerad av 1 History freak, redigerad totalt 25 gånger.

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 25 nov 2015 10:33

Notarius skrev:
History freak skrev:Spiring: Det var ju intressant med ett inlägg från en person som lämnade AF på slutet. Du var ju inte ensam. Det var ofta folk som hade stort kunnande och krav på strikt vetenskaplighet som ledsnade då lågvattenmärket i argumentation var nådd. De två-tre sista åren förstördes forumet av just de som idag sitter i ledningsgruppen för SAF. De ägnade sig åt kollektiva angrepp på folk med för dem misshagliga åsikter för att förstöra dessas trovärdighet och torgföra sin egen förvridna version av vår förhistoria. Detta förstörde AF och fick till slut ägarna att ledsna.

Du får inte döma AF efter de två-tre sista åren då allt degenererade utan inse att forumet tidigare hade varit oerhört värdefullt och lärorikt för både proffs och amatörer. Vad vi vill göra är att återskapa den fasen av AF. Naturligtvis innebär det att vi inte släpper in de som förstörde AF i vårt nya forum d.v.s. ledningsgruppen i SAF och deras medryttare. Vi behöver inte nämna några namn, men ni kan gå in på SAF och själva se vilka som sitter i ledningsgruppen och modererar samt deras medryttare som står för 95% av alla ämnen och inlägg.

Man måste ju fråga sig om det var en medveten strategi att förstöra AF och omedelbart därefter starta SAF vars enda syfte tycks vara att torgföra deras egen förvridna version av vår förhistoria som inte har något stöd alls av den historiska forskningen. Vad vi vill göra är att återskapa det seriösa forum som AF en gång var och stänga ute extremisterna. Det enda forum som idag finns för förhistoriskt intresserade är SAF. Vad vi vill göra är att skapa det seriösa forum som är nödvändigt för att stoppa de irrläror och tokerier som SAF torgför.
Flere her er nok enige med 'spiring' og dig i en del, men orker ikke at fortsætte debatten. Hvis ingen vil diskutere de emner, du tager op, må du prøve med andre emner. Man kan jo ikke tvinge folk til at interessere sig for alt. Hvis du ikke er tilfreds med dette forum, kan du starte dit eget.
N
Jag har redan prövat många ämnen. Denna tråd handlar ju just om behovet att starta ett nytt forum, en efterföljare i AF:s anda. Vad skall jag göa då inte Skalmans medlemmar vill delta ?

Troels
Medlem

Inlägg av Troels » 25 nov 2015 11:15

Lytte til, hvad der bliver sagt. Det er forudsætningen for dialog - hvis det er det, du ønsker.

Brage
Medlem

Inlägg av Brage » 25 nov 2015 11:46

History freak skrev:Brage: Det var just det som var taktiken. Att lögnaktigt underminera min trovärdighet.
Har svårt att tro att dom startade ett forum bara för att underminera dig.... du höll dig väl inte till reglerna, och sen kan det ju knappast ha hjälpt att du fört kampanj mot dom här. Den lär dom ju ha sett....

Det är ju bara att lägga ner grälet och vara med här istället, eller starta ett eget.... what's the big deal???

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 25 nov 2015 14:00

Det är just detta som tråden handlar om. För min del är SAF historia. Naturligtvis startade de sitt forum för att torgföra sin version av vår förhistoria som inte alls är den som stöds av forskningen i många delar. Det var det jag reagerade på samt deras odemokratiska sätt att behandla folk som inte tänker som de.

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 01 jan 2016 12:24

Nu är det nytt år och vi tar ny tag.

Som jag redan sagt har jag verkligen försökt att få igång Skalman som vårt nya forum för forntiden, men efter åtta månader måste jag nu inse att det inte finns intresse för vår förhistoria på Skalman. Enda alternativet är nu att starta ett nytt forum liknande det gamla Arkeologiforum (AF). Jag hade hoppats på SAF och har försökt förändra det, men det har blivit ett inkrökt forum för endast likatänkande som bannlyser och förföljer sina meningsmotståndare. De gamla medlemmarna på AF hade nog i många fall gått över till SAF om de tyckt om ledningsgruppens policy, men uppenbarligen gjorde man inte det, vilket förmodligen är anledningen till att SAF idag efter åtta månader bara har 108 medlemmar. AF hade närmare 2.700 medlemmar.

Vad vi behöver nu för att starta det nya forumet för forntiden är en datakunnig som kan hjälpa oss med det tekniska och utveckla programmet så det fungerar bra. Är någon intresserad av denna uppgift ? Vi behöver verkligen ett specialforum för forntiden. AF lämnade ett stort tomrum efter sig för de forntidsintresserade.

Brage
Medlem

Inlägg av Brage » 01 jan 2016 18:45

Egentligen skulle man ju inte bry sig, men har rätt svårt för osanningar.

SAF har vad man kan se bannlyst två gånger och båda gångerna var det du som blev bannlyst History Freak. Knappast konstigt med tanke på den kampanj dy fört här. Jag var ju medlem i AF rätt många år också, och ett par andra forum, så jag vet ju History Freak att du också blev avstängd från AF fast då använde du annat namn.... och sen när du gick med under namnet History Freak föregick du vl knappast med gott exempel i tonvalet... Nu är det väl inget vi ska älta här, men det är ju ändå nåt som kan vara bra att ha med sig om man läser vad du skriver här.

Så i all välmening, ta en titt i spegeln och fundera på vad du själv kan göra för att få igång forumet här. Snacka skit om andra lär väl inte vara så intressant oavsett om det är förtjänt eller inte. Starta en tråd eller två till så kanske diskussionen kommer igång, kanske kan den till och med bli saklig om alla anstränger sig!

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 01 jan 2016 19:07

Jag blev bannlyst av mina meningsmotståndare på SAF, som de sista åren förde en medveten kampanj mot sina meningsmotståndare på AF. Det blev till slut för jobbigt för ägarna/ moderatorerna och de lade därför ner AF. Dessa mina meningsmotståndare startade sedan omedelbart SAF som skrev in regler som innebar att de enkelt kunde bli av med sina meningsmotståndare. Jag blev naturligtvis det första offret.

Betr. uteslutning på AF kritiserade jag en person som hånfullt förlöjligade de som försökte driva Arnbyn i Västergörland. Min kritik var väldigt motiverad. Jag är själv involverad i ett liknande projekt och vet hur otacksamt detta arbete är som är värt all respekt. Nu visade det sig att denna person var en vän till AF:s ägare. vilket ledde till uteslutning. Det var alltså ett justitiemord.

Du verkar mer och mer som om du är utsänd av SAF för att som vanligt förstöra min trovärdighet. Det har alltid varit deras taktik. Det är milt sagt konstigt att du vet om att jag hade två signaturer på AF. Den enda som mig veterlig känner till detta är min tidigare bekant som numera är ägare till SAF. Hur förklarar du det ?

Hade SAF varit ett forum som sökte den historiska sanningen hade det inte funnits någon anledning att starta ett nytt forum. Ett sådant forum är ett ideellt arbete som bara kostar mig tid och pengar. Men jag anser att det är nödvändigt att vi får ett sådant öppet forum igen för forskning och vetenskap.

Brage
Medlem

Inlägg av Brage » 01 jan 2016 19:34

Vad är det som är svårt att förstå? Om dom startar och driver ett forum gör dom det givetvis på sina villkor, inte på dina villkor. Du fick chansen att vara med under deras villkor, men du tog den uppenbarligen inte och sen spenderade du tiden du var tillfälligt avstängd med att säga att dom var idioter här på forumet vilket självklart resulterar att dom kastar ut dig för gott. Vem skulle inte ha gjort det? Nu beklagar du dig här för det dåliga intresse här istället för att försöka skapa verkligt intresse genom att starta bra trådar.... och försöker skylla det på SAF också.... Du fyller alltså ytterligare ett forum med gnäll istället för intressant läsning!

Jag har sagt vad jag ska nu och tänker inte kommentera det hela mer!