Behöver vi ett nytt Arkeologiforum för vår forntida historia ?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
History freak
Medlem

Behöver vi ett nytt Arkeologiforum för vår forntida historia ?

Inlägg av History freak » 14 nov 2015 16:17

Sedan det fantastiska Arkeologiforum (AF) försvann i början av maj 2015 uppstod ett stort tomrum för oss som har väldigt intresse för vår förhistoria. Vi hade hoppats att det skulle uppstå ett nytt forum med samma öppna attityd till historieforskningen som AF, men det vi fick var Skandinaviskt Arkeologiforum (SAF) som leddes av några personer med Weibullianskt synsätt som skapade väldig oreda de sista två åren av AFs existens, vilket ledde till att många klev av AF och slutligen fick ägarna att ge upp. Enligt vår åsikt består de av ett antal inskränkta, okunniga och maktfullkomliga personer som från början utövade åsiktsförtryck. De som inte ville ställa in sig i ledet och följa de "lagar" som de dikterade förföljdes hänsynslöst med avsikt att bannlysa dem. Jag finner mig inte i sådant utan redan efter tio dagar sjöng jag ut med vad jag tyckte om detta, vilket naturligtvis ledde till att jag bannlystes i sex månader. I torsdags var strafftiden ute och jag föreslog då en del förändringar via PM för att få ett forum mer likt AF, men ledningen för SAF tog detta som anledning att då bannlysa mig permanent.

Efter den första bannlysningen gick jag över till Skalman och har lagt ner ett stort arbete för att väcka liv i intresset för vår förhistoria även på Skalman, men jag har nödgats konstatera att Skalmans medlemmar har sitt stora intresse för mer nutida historia. Jag har verkligen försökt men har tyvärr misslyckats. Det är därför nödvändigt att starta ett nytt forum.

Detta forum skall fungera likt AF som var ett öppet forum där hypoteser i vetenskapens frontlinje kunde torgföras. Naturligtvis är ett vetenskapligt källkritiskt förhållningssätt självklart. Vi vill också med tiden bli en källa till kunskap som underlättar väldigt för både amatörer och proffs. Vi vill också skola amatörer i den vetenskapligt källkritiska skolan och ge dem verktyg för att kunna tolka vår förhistoria. Vi kommer att moderera endast för att hålla ordning på vårt forum. Där kommer vi att vara hårda. Personangrepp kommer inte att tolereras ! Något åsiktsförtryck kommer inte att få förekomma !

Vad behöver vi då för att kunna starta detta forum ? Vi vill gärna ha sunda kunniga personer med i vår ledningsgrupp som är allmänt respekterade av både oss och den historiska världen. Vi skulle gärna se Sven Lagman, KarlFredrik och AndreasE från gamla AF som medarbetare i ledningsgruppen och om de vill som moderatorer. Men vi är öppna även för andra kunniga. Vad som är absolut nödvändigt är att vi hittar en tekniskt ansvarig med gediget datorkunnande som kan bli vårt stöd när vi utvecklar forumprogrammet.

Tycker ni att det är av intresse att vi skapar ett sådant forum ?

Med vänlig hälsning
History freak (Ronny Hedman)

History freak
Medlem

Re: Behöver vi ett nytt Arkeologiforum för vår forntida historia ?

Inlägg av History freak » 16 nov 2015 20:23

Finns någon datakunnig som skulle vilja bistå oss med sitt kunnade ? Detta nya forum blir säkert med tiden lika bra och stort som gamla avlidna Arkeologiforum som hade närmare 3000 medlemmar..
Senast redigerad av 2 History freak, redigerad totalt 16 gång.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 16 nov 2015 20:31

Kan du inte bara få de gamla medlemmarna på Arkeologiforumet att börja använda Skalman? Visserligen är skaran på Skalman inte så bred som den var förut men om det kommer en massa med intressen i äldre historia så kommer det ju att ge en vitamininjektion till Skalman samtidigt som ni inte behöver skapa ett helt nytt forum.

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 16 nov 2015 23:29

Som jag redan sagt har jag verkligen försökt, men efter ett halvår måste jag nu inse att det inte finns intresse för vår förhistoria på Skalman. Enda alternativet är att starta ett nytt forum liknande det gamla Arkeologiforum. Jag hade hoppats på SAF och har försökt förändra det, men det har blivit ett inkrökt forum för endast likatänkande som bannlyser och förföljer sina meningsmotståndare. De gamla medlemmarna på AF hade nog i många fall gått över till SAF om de tyckt om ledningsgruppens policy, men uppenbarligen gjorde man inte det, vilket förmodligen är anledningen till att SAF idag efter ett halvår bara har 97 medlemmar.

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 18 nov 2015 10:10

.......varav 7-8 personer står för 95 % av ämnen och inlägg

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 18 nov 2015 10:45

Enklare som sagt att skaka liv i skalmans avdelningar och justera indelningen om det finns behov för det.
Tydligen så saknar du skribenter från det gamla af men de kanske du kan få håll på genom en liten annons i en arkeologitidning.

Att starta ett nytt forum är ingen liten sak. 9 av 10 försök strandar (eller 99 av 100?).

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 18 nov 2015 13:50

Som sagt jag har försökt att väcka Skalman gällande vår förhistoria men gensvaret har varit minst sagt obefintligt. Jag hade gärna sett att Skalman hade blivit vårt nya forum. Så nu återstår det bara att starta ett nytt forum. Vi vet att de innebär mycket arbete att starta ett nytt forum och ännu mer arbete att moderera och hålla det igång, men vi är beredda att ta detta stora ideella arbete. Vi behöver verkligen ett nytt öppet forum likt gamla AF för de som är lidelsefullt intresserade av vår förhistoria och vetenskaplig forskning.

Användarvisningsbild
millgard
Medlem

Inlägg av millgard » 18 nov 2015 14:59

Duger inte "Nordisk forntid&vikingatid"? Utan du måste skapa ÄNNU ett forum med ÄNNU färre användare?

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem

Inlägg av Karsten Krambs » 18 nov 2015 15:26

millgard skrev:Duger inte "Nordisk forntid&vikingatid"? Utan du måste skapa ÄNNU ett forum med ÄNNU färre användare?
Selvfølgelig går det an at anvende denne kategori, der er bred nok. Men spørgsmålet er nok snarere, om man kan finde sig til rette med et mere seriøst niveau? Fantaster med helt egen opfattelse af det historiske forløb får gerne en kritisk holdning at mærke. Selvfølgelig. Derfor, tror jeg, søger man en mere fri tumleplads. Mvh Karsten. PS. Jeg er godt tilfreds med Skalman.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 18 nov 2015 16:07

Det är väl bara att testa och köra. Dock ska man väl komma ihåg 1%-regeln.

https://en.wikipedia.org/wiki/1%25_rule ... culture%29

Dvs att det som generell regel är 1% av användarna på ett forum som står för medparten av aktiviteten där. Om målet är massor med aktivitet så behöver man nog en rätt stor kritisk massa. Och om den inte finns här så är det nog ännu svårare att få till den med ett nytt forum.
Jag har generellt intrycket att aktiviteten på forum är lägre idag än för 5-10 år sedan, men det är bara ett intryck som jag har.

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 18 nov 2015 23:55

Karsten Krambs skrev:
millgard skrev:Duger inte "Nordisk forntid&vikingatid"? Utan du måste skapa ÄNNU ett forum med ÄNNU färre användare?
Selvfølgelig går det an at anvende denne kategori, der er bred nok. Men spørgsmålet er nok snarere, om man kan finde sig til rette med et mere seriøst niveau? Fantaster med helt egen opfattelse af det historiske forløb får gerne en kritisk holdning at mærke. Selvfølgelig. Derfor, tror jeg, søger man en mere fri tumleplads. Mvh Karsten. PS. Jeg er godt tilfreds med Skalman.
Idag har vi bara ett forum som är fokuserat på vår förhistoria och det är SAF. SAF har visat sig vara fantaster med en helt egen uppfattning om det historiska förloppet som motarbetar fritt tänkande och bannlyser och förföljer folk som inte tänker som de. Bl.a raderar de inlägg som inte passar dem. Denna åsiktsförföljelse började redan för två år sedan på Arkeologiforum (AF). Skalman har jag stor respekt för, men tyvärr är de flesta bara intresserad av senare tiders historia. I stort sett de enda som skriver i mina många trådar är några danskar som ofta kommit med bra inlägg. Väldigt få svenskar tycks vara intresserade. Därför har Skalman inte visat sig vara något alternativ.

Betr. potentialen för ett nytt öppet forum kan jag bara be er titta in på gamla AF som fortfarande går att läsa. De har trots att forumet är stängt för inlägg sedan ett halvår väldigt många fler läsare är SAF. Anledningen är att AF var ett fritt forum utan åsiktsstyrning som är en oerhörd kunskapsbank som intresserar väldigt många. Där diskuterar man bl.a. nya hypoteser som ligger i vetenskapens frontlinje. Där finns otroligt mycket kunskap att hämta och väldigt många väldigt intressanta diskussioner.

Vi är övertygade om att de gamla medlemmarna på AF skulle söka sig till ett nytt forum av samma slag. De har ju uppenbarligen inte sökt sig till SAF. Så vi tror att vårt forum kan bli det forum som efterträder AF. Det är absolut nödvändigt att Sverige får ett nytt öppet forum utan åsiktsstyrning. Vi är beredda att ta på oss jobbet att skapa detta forum. Skulle vi misslyckas har vi åtminstone försökt.

spiring
Medlem

Inlägg av spiring » 19 nov 2015 08:55

History freak skrev: Vi är övertygade om att de gamla medlemmarna på AF skulle söka sig till ett nytt forum av samma slag. De har ju uppenbarligen inte sökt sig till SAF.
Jag stämmer väl in på den här beskrivningen, men det är mer komplext än så. Jag lämnade AF ett par år innan det lade ner, även om jag fortsatte att läsa där ibland, och har inte anslutit mig till SAF (även om jag läser även där ibland).

Namnet till trots fanns det inte så många "riktiga" arkeologer på gamla AF, och de som fanns verkar också med något undantag ha lessnat med tiden. Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men det fanns två grupper av medlemmar som jag till slut fick nog av - dels de som sen startade SAF, och dels Föreläsarna. Med "Föreläsarna" menar jag sådana som inte är intresserade av diskussioner, utan enbart av att föra fram sina mer eller mindre fantasifulla teser, och förbigår alla motargument med tystnad eller ovidkommande avvikelser för att sedan fortsätta sitt maniska föreläsande. (Ibland kunde naturligtvis de två grupperna överlappa.) "Föreläsarna" kunde väl vara lite roande att läsa, om man inte tog dem på så stort allvar, men mot slutet stod de för en stor del av aktiviteten. Fast jag hade ännu svårare för ett par av de blivande SAFarna, och det var främst dessa som gjorde att jag fick nog till sist. Naturligt nog var jag därför inte särskilt intresserad av att gå med i det nya forumet.

Detta innebär inte att jag skulle vara så intresserad av att bli aktiv på ett alternativt arkeologiforum. Jag förstår på sätt och vis de på SAF, som såg till att skrämma bort über-Föreläsare som den med det paradoxala namnet "Vetgirig" det första de gjorde. När du skriver att du ser framför dig ett forum i stil med gamla AF så ryggar jag tillbaka. Jag lämnade som sagt AF och det var inte bara på grund av SAFarna. Vet inte om jag är särskilt representativ för andra gamla medlemmar, men några till tänker förmodligen som jag.
Allt är idioternas fel.

spiring
Medlem

Inlägg av spiring » 19 nov 2015 11:07

För att försöka vara lite mer konkret: Jag skulle bli intresserad av ett forum på en högre vetenskaplig nivå. Inte nödvändigtvis akademisk sådan, men där majoriteten av medlemmarna - proffs som amatörer - har ett mer vetenskapligt synsätt. Så var det förmodligen i AFs begynnelse, men de sista åren dominerades forumet allt mer av tyckande amatörer med en märklig oförmåga att förhålla sig till och värdera motargument.
Allt är idioternas fel.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 nov 2015 11:26

Jag har bara läst lite på AF då och då (var aldrig medlem), men jag måste säga att jag fick lite samma intryck av forumet som spiring.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem

Inlägg av Hexmaster » 19 nov 2015 11:30

Om du inte kan få alla dina gamla kompisar (som verkar ha slutat skriva ö h t) till Skalman, hur ska du få dem till ett helt nytt forum?

Sen kan man ju fråga sig var problemet med SAF egentligen ligger. Om du vill argumentera för Heyerdahls idéer om asarnas rötter så förstår jag om du inte tycker dig ha på Skalman att göra.
http://skandinavisktarkeologiforum.org/ ... 1251#p1251