Judarnas situation i mellankrigstidens Polen (avdelad tråd)

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden.
LasseMaja
Redaktionen
Inlägg: 4686
Blev medlem: 22 jan 2003 08:19
Ort: Dalarna

Re: Judarnas situation i mellankrigstidens Polen (avdelad tråd)

Inlägg av LasseMaja » 17 sep 2008 20:10

En aktuell undersökning om antisemitismen idag. Polen på andra plats av de undersökta länderna, efter Spanien men före Ryssland (36 % misstror av polackerna judar).

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1738837.svd

Att polackerna påstås stå för en speciell grövre antisemitism vet jag väl inte om jag har hört om förrut, men Polen hör definitivt till de länder i östra och centrala europa där antisemitismen var som mest spridd. Tyvärr verkar fallet vara så än idag, artikeln ovan är inte det enda exemplet jag läst om sådant på senare år. Och jag tror inte att sådant når media i syfte att smäda Polen eller polackerna.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: 28 maj 2005 07:34
Ort: Södermanland

Re: Judarnas situation i mellankrigstidens Polen (avdelad tråd)

Inlägg av pandersson2 » 18 sep 2008 04:37

Lasse-Maja,

eftersom jag följer diskussionen så undrar jag över på vilket sätt du anser att det finns en beröring mellan dagens anti-semitism i och mellankrigstidens? Det är 70 år som skiljer och enorma omvälvningar som skett i samhället. Personligen har jag svårt att se vad som tillkommer genom att hänvisa till dagens situation om du inte syftar till att utvidga tidsperioden för diskussionen.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 2160
Blev medlem: 24 mar 2002 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Judarnas situation i mellankrigstidens Polen (avdelad tråd)

Inlägg av Artur Szulc » 18 sep 2008 08:30

Som pandersson är inne på så handlar tråden om mellankrigstiden.

Enligt rapporten är tyskar mer negativa till muslimer än polackerna. Jaha?

Läser man vidare in i rapportern så framgår det också att 50% av polackerna är positivt inställda till judar. En siffra högre än både i Ryssland och Spanien.

Men vad har hänt i t ex Spanien, som har gått från att 21% var negativt inställda till judar 2005 till 46 % 2008?

Vi vet inte hur frågorna ställdes till dem som yttrade sig.

Om en person är negativt inställd till Israels vedervärdiga murbygge, är den antisemit då?

Om en person har fördomar om judar och svarta, väger då fördomarna mot judar tyngre än dem mot svarta?

Men nu handlar tråden om mellankrigstiden.

Lawrence
Utsparkad
Inlägg: 344
Blev medlem: 27 sep 2008 22:37

Re: Judarnas situation i mellankrigstidens Polen (avdelad tråd)

Inlägg av Lawrence » 28 sep 2008 23:27

Ur Historiography of The Holocaust (2003) ca : skriver en Prof. Thomas C. Fox: att den "folkliga" polska regering med
Gomulka som tog över 1956, efter oroligheterna, valde den " polska vägen till socialismen". Men detta innebar att
situationen för judarna försämrades, judarna ansågs ha suttit av kriget i Sovjet., och hade tidigare haft oprop.stor
del av regeringsposterna. Polska kommunistpartiet reste ett monument över Warzawaupproret redan 1948, 5 år efter,
men dröjde 40 år för monument överr Warzawaresningen i augusti 1944 av Hemmaarmén (AK)

Att se utvisningen av judiska polacker 1968/69 som ett "kommunistiskt" beslut, framstår därför mera som en "folklig, polsk ", grundad åtgärd, som jag förstår Fox, och det förvånar mig, så har det inte beskrivits.

På 1930talet ville väl regimen skaffa kolonier för att skicka judar till.

Lawrence
Utsparkad
Inlägg: 344
Blev medlem: 27 sep 2008 22:37

Re: Judarnas situation i mellankrigstidens Polen (avdelad tråd)

Inlägg av Lawrence » 28 sep 2008 23:32

Ekonomen J.M Keynes skrev en bok om första världskrigets ekonomiska följder, (även Bonniers 1920), faktiskt, där han skrev " Polen enda industri utgörs av judehets." (jew-baiting) Så det var tydligen något som stack ut. Marsk. Pilsudski hade ju även stridit med centralmakterna i WW1.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 988
Blev medlem: 23 jul 2006 20:04
Ort: Malmö

Re: Judarnas situation i mellankrigstidens Polen (avdelad tråd)

Inlägg av Niedzwiadek » 02 okt 2008 14:01

Vad har Pilsudkis stridande på centralmakternas sida med judarna att göra? Ingen polsk statsman har varit så omtyckt av judarna som Pilsudski var. I hans andra republik var judarna och alla andra minoriteter som tidigare levt i det polsk-litauiska väldet en självklar och välkommen del av befolkningen.

Att han inte heller var någon katolsk förkämpe gjand orde honom än mer populär bland judarna som därför gav sitt stöd till honom framför andra betydelsefulla fraktion i polsk politik under sent 1800-tal och första häflten av 1900-talet, nationaldemokraterna under Dmowskis ledning som hade motsatte sig Pilsudskis minoritets och religionspolitik på alla områden.

Nämnas kan att när marskalken dog så vallfärdade många judar med sina polska bröder för att ge honom ett sista avsked när han låg på lit de parade i Krakow. En av dessa judar som tog sig tvärs över landet var en ung Jerzy Einhorn som fick följa med sina föräldrar Pinkus och Sara för att visa marskalken sin vördnad.

Det stämmer det fanns oproportionerligt mycket judar i PZPR ledning och även säkerhetstjänst (UB). Dock ska det nämnas att dessa judar enligt både sig själva och enligt sina församlingar inte längre ansågs vara judar. Det finns olika teorier om vad som ligger bakom detta. Vissa går ut på att för en jude som revolterar mot sin församling och tro hade lättare att anamma partiprogrammet då de inte längre hade något nationalitet att identifiera sig med och då istället kunde projicera sina känslor och ansträngningar för de internationella elementen i marxismen eller för klasskampen (de judar med förkärlek för den internationalistiska kommunismen mördades dock tillsammans med sina polska partikollegor i KPP innan ww2 då det inte överensstämde med uncle joes doktrin som socialism i ett land).

De senare fick Stalin användning för när det blev allt tydligare att en marionettregim skulle inrättas i NKVDs kölvatten. Bland dessa fanns då många judar, en hel del russifierade polacker (t.ex. Rokossowski/Rokossovskij), polska s.k Moskvalojalister men även en del tvättäkta ryssar. Dessa höll ett hårt grepp om Polen tills avstaliniseringen kunde påbörjas och därefter ersättas med inhemska polska kommunister som även de var Kremls knähundar men trots allt mer självständiga och med ett större intresse för Polen.

I samband med detta rensades många av de judiska stalinisttillsatta partimedlemmarna ut då de sågs som mer opålitliga och mer moskvatrogna av sig av de polska kommunisterna, vilket startlade den förbittring som senare skulle kulminera i de partiregisserade händelserna 1968.

Att Partiet reste ett monument över Ghettoupproret har mer nog mer att göra med att många ZOB kämpar i upproret hade socialistiska sympatier och mindre att göra med att det var just judar som gjorde motstånd. Den med AK samarbetande högergrupperingen som också stred i upproret ZZWs insatser minimierades av den kommunistiska propagandan och blev tillsammans ämnen som Katyn och Warszawaupproret 1944 händedelser som inte var bekväma för den kommunistiska regimen.

Keynes är bara en i raden av brittiska personligheter som skrivit nedtecknat uppseendeväckande kommentarer angående den nybildade polska statens affärer och existensrätt. Att det skulle sticka ut speciellt i Europa och framför allt i östeuropa ett par årtionden efter Dreyfusaffären ställer jag mig frågande till, det har snarare med författarens inre personliga åsikter än verkligheten att göra.
Dessa var framförallt

Lawrence
Utsparkad
Inlägg: 344
Blev medlem: 27 sep 2008 22:37

Re: Judarnas situation i mellankrigstidens Polen (avdelad tråd)

Inlägg av Lawrence » 04 okt 2008 12:14

Ja, även Lloyd George har skrivit om Polen, och det gäller ju de erövrade områden i västra Ukraina och Vitryssland, som
Polen hade stora problem med att administrera. Jag skrev även tidigare att Polens kapitalism på 1800talet varit så svag
(jmf. med västs) , att den inte kunde assimilera den judiska befolkningen, som väl var ca 10 % av befolkningen, på 1900talet mot 1 % i Tyskland. Men hur kunde Polen undertrycka de östliga privinserna, placera ut polska bosättare och samtidigt vara så liberala mot den egna judiska befolkningen, som du menar ?

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 988
Blev medlem: 23 jul 2006 20:04
Ort: Malmö

Re: Judarnas siituation i mellankrigstidens Polen (avdelad tråd)

Inlägg av Niedzwiadek » 04 okt 2008 14:24

Lloyd Georges har jag sett kommentera Schlesien och polens existensrätt vad har han att säga om polens östliga provinser?

För det första hade polen ingen kapitalism under 1800-talet. Den tillhörde 3 seperata ekonomiska system som alla var olika och som därmed senare gjorde det svårt att skapa en enhetlig. Som någon redan har nämnt vad har kapitalismens framgånger med judisk assimilation att göra?

Jag ser ingen motsättning i din sista kommentar.

Återigen, vad har Pilsudskis stridande på centralmakternas sida med judarnas situation att göra?

Lawrence
Utsparkad
Inlägg: 344
Blev medlem: 27 sep 2008 22:37

Re: Judarnas situation i mellankrigstidens Polen (avdelad tråd)

Inlägg av Lawrence » 05 okt 2008 23:06

Men Polen hade ju ett minoritetsproblem i sina östra provinser, med ukrainare och vitryssar, som väl var som en mild bris jämfört med situationen för de polska judarna. Här utövades verkligen ett militant förtryck, som inte är så känt i väst. Men detta är inte tråden som sagt, utan mellankrigstiden.

Ur Arthur Wolak : Forced out : The fate of Polish Jewry in Communist Poland (2004)

"Även om judarna i Polen var skenbart skyddade av minoritetsklausulen i Versaillesavtalet, som garanterade likvärdig politisk, lagliga och medborgerliga rättigheter, som kontroll/inflytande över utbildningssystemen, så var i praktiken detta inte i kraft.Den polska regeringen hade intagit i ökande grad en hårdare attityd mot sina minoriteter, i allmänhet och mot judar i synnerhet.Denna hållning blev speciellt under 1930talet, särskilt fientlig, under inflytande av den inrikes situationen,samt antisemitismen i Tyskland. Judarna skylldes inte bara för polsk ekonomisk stagnation, utan en officiell anti-judisk politik uttrycktes på en mängd områden, inklusive utbildningspolitik som tillgång till universitetsplatser, yrkesförbud/hinder mot judar i alla statliga anställningar samt organiserad bojkott av judisk affärsverksamhet. " (Översättning)

Tycks vara en debatt om detta på tråden.

(Wolaks bok är verkligen f.ö. en kompromisslös anklagelseskrift mot de polska kommunisternas antisemitiska kampanj 1968/69. Minns även en bok som kom häromåret : Semmy Stalhammer(?) som berättade att hans far som partisan under kriget, berättade att judar blev dödade direkt av vissa av den polska civilbefolkningen. Han beskrev dem som fredlösa.)

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 2160
Blev medlem: 24 mar 2002 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Judarnas situation i mellankrigstidens Polen (avdelad tråd)

Inlägg av Artur Szulc » 06 okt 2008 12:00

Arthur Wolak (själv av polsk-judiskt ursprung) ger tyvärr en felaktig bild av den polska statens förtryck.

Centralmakten i Warszawa utövade ett fysiskt förtryck mot främst ukrainare, men också i viss mån vitryssar, som inte drabbade den judiska minoriteten. Våldet mot judar under andra hälften av 1930-talet krävde ett tiotal dödsoffer. I samtliga fall handlar det om icke-statligt sanktionerat våld och i samtliga fall försökte polsk statlig polis att hejda våldet mot judar. Under en kort period övervakades en spårvagnslinje i Warszawa av polsk polis i syfte att skydda judiska resenärer.
Förekom sådant i Tyskland under 1930-talet?

Eller i jämförelse med Kanada, där judar förbjöds från att besöka offentliga badplatser? Ingenstans i Polen 1918-1939 förekom sådan rasmässig segregering.


Nej, det är sant. Väldigt lite är känt i väst om relationerna mellan kristna och judiska polacker under mellankrigstiden. Det som ändå är känt bygger på lösa antaganden, förutfattade meningar om polska "antisemiter" (det ska gudarna veta att sådana fanns) och emotionella konstateranden utan någon faktabas.

Såväl polska som amerikanska (icke-polska) historiker - kan återkomma med namn - som är trogna sin roll som just vetenskapsmän framhåller att synen på polsk antisemitism under mellankrigstiden är djupt förvrängd. Likdant är det om förhållanden åren efter kriget. Allt detta tjänar ett politiskt syfte bland amerikanska judar av polskt urprung - att utmåla polackerna som delaktiga i Förintelsen. Den kampanjen är verklig och levande. Hur beskrivs t ex polackerna i HBO-serien "Uprising" (om det judiska upproret i Warszawa 1943)?

Allt detta vänder sig flera polsk-judiska men också israeliska historiker (exv Gutman) mot. Den framlidne Simon Wiesenthal hade även han en mycket mer moderat syn på polsk "antisemitism" än vad många andra har.

Ja, visst förekom det att judar mördades av polsk civilbefolkning. Men varför? Och var?
Och mördade inte judiska partisaner polsk civilbefolkning?

Jag vill bara betona att världen sällan är svart eller vit. Det handlar absolut inte om att försvara förkastligt beteende eller att urskulda någonting, bara att ge en helhetssyn. Uppenbarligen sticker det i ögonen på folk, undrar varför?

Mvh
Artur S

Lawrence
Utsparkad
Inlägg: 344
Blev medlem: 27 sep 2008 22:37

Re: Judarnas situation i mellankrigstidens Polen (avdelad tråd)

Inlägg av Lawrence » 06 okt 2008 22:14

Ur: Civil war in Poland, 1942-48 /Anita Prazmowska 2004 (Palgrave) (Skrivit ett flertal böcker om polsk historia)
----------------------------------------------------------------------------------
Skulle gärna tro på inläggen här - men litteraturen talar ett annat språk. Dessa rader beskriver läget under och strax
efter kriget, men bör ju ha bäring på förkrigssituationen.

" Vid krigsslutet tyckte många polacker att judar inte hade någon plats i Polen. antingen för att de inte var önskvärda,
eller för att de på något sätt upphört att ha rätt att bli behandlade som mänskliga varelser. Den nazistiska förintelsen
av det judiska samhället minskade inte intensiteten i dessa känslor."

Antisemitism fanns inte bara hos nationella grupper, eller i mittfåran. PPR(Polska kommunistpartiet efter kriget), var bara för(!) medveten om, att om det upplevdes som ett judiskt parti skulle det inte vinna gehör i den polska arbetar-klassen.

" Nowotko(PPR) försökte övertyga Dimitrov(Komintern-ordf.) 1942 att PPR skulle ha en möjlighet att leda ett brett antifascistiskt block, där man var olik KPP,( Polens förkrigskommunister), som bestod av 80% ukrainare, vitryssar och judar", därför så skulle PPR inte bli en sekteristisk organisation, som saknade kontakt med massorna."

"Föreställningen om den alltid fientlige juden kvarstod i det nationella psyket." " Katolske biskopen i Kielce vägrade att fördöma pogromen i hans stad." Detta för att judarna ansågs vara i maskopi med kommunisterna." När partiaktivister
spred ut sig i Kielce, för att lugna stämningarna, fick de inget stöd av kyrkan. Bland arbetare var övertygelsen så stark att judar hade en högre levnadssstandard, att inga argument hjälpte."

Politiska aktivister rapporterade att järnvägsanställda, inte bara var inblandad i dödandet av judar under de två välkända
pogromerna,(1945-46 ca) utan dess fackförening var ökänt antisemitisk.Att resa med tåg var för judar mycket farligt,
så fort det blev känt att det fanns judar på tåget, samlade tågvakter andra passagerare för att döda dem."

Judar i Polen överlevde av ren tillfällighet, för att man dolde sin identitet, att man inte uppträda judiskt. Den italienske ambassadören, uppskattade att bara 230.000 judar av 3,5 miljoner överlevt. Av dessa hade 160.000 återvänt från polska områden som avträtts till SSSR, och 70.000 från tyska läger. Från det ögonblick de återvände mötte de öppen fientlighet.

Enligt NKVD-statistik var ca 18% av de anställda inom säkerhetstjänsten judiska, men 50 % inom ministerierna, men dessa
siffror ansågs för höga av polackerna, som gav 1,7 % resp. 13 %. Svårt att avgöra vad som gällde, men det var före- komsten överhuvudtaget som var frågan. NKVD-siffror till L. Beria(SSSR) gav 291 mördade judar jan.-sept. 1945, men andra uppgav mycket högre siffror.

Milisen (MO) och (UB )säkerhetstjänst , var passiva eller tog själva del av, men ansågs vara infiltrerade av AK (Hemma-armén) och NSZ (nationella).1946 tillsattes en kommission för att lösa judiska frågor, men nu sattes antalet till 110.000, alltså minus 100.000, på ett år varav bara ca 45 % kunde ta ett arbete, övriga var för skadade av kriget eller hade förlorat sina anhöriga.

Grannlaga frågor - under och efter kriget, men så skriver Prazmowska om detta.

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 415
Blev medlem: 02 okt 2007 23:19
Ort: Umeå

Re: Judarnas situation i mellankrigstidens Polen (avdelad tråd)

Inlägg av Westrobothnian » 06 okt 2008 23:06

Jag är sannerligen ingen auktoritet på judarnas situation i mellankrigstidens Polen. Men. En av de saker jag känner starkt för är att när man vill argumentera för en poäng ska man ha sakliga argument. Och jag fastnade för;
Lawrence skrev: Dessa rader beskriver läget under och strax
efter kriget, men bör ju ha bäring på förkrigssituationen.
Och jag kan tänka mig flera skäl till varför människors rädsla och fientlighet mot andra folkgrupper blir mycket större under och efter de traumatiska händelser som Andra Världskriget innebar. Det kan säkert Ni andra med. Utan att för ett ögonblick urskulda vad som gjordes mot judar, och andra minoriteter, i Polen under och efter kriget är det fullt möjligt att dessa händelser är rätt irrelevanta för det som diskuteras i den här tråden?

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 2160
Blev medlem: 24 mar 2002 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Judarnas situation i mellankrigstidens Polen (avdelad tråd)

Inlägg av Artur Szulc » 07 okt 2008 11:14

Lawrence,

Ja, litteraturen talar ett språk.

Se gärna verk av de författare som jag har nämnt i tråden.

Kan ge mer hänvisningar om du önskar.

Återkommer!

/Artur

Lawrence
Utsparkad
Inlägg: 344
Blev medlem: 27 sep 2008 22:37

Re: Judarnas situation i mellankrigstidens Polen (avdelad tråd)

Inlägg av Lawrence » 07 okt 2008 15:19

Ett manus (The Jewish Question- A marxist interpretatation) som skrevs av A.Leon, och publicerades efter kriget. Leon mördades av nazisterna under kriget 1942.
------------------------------------
The entire situation of Judaism in Eastern Europe is explained by the combination of the decline of the old feudal forms and of the degeneration of capitalism. The social differentiation which took place in the village as a result of capitalist penetration brought about an influx into the cities of enriched as well as proletarianized peasants; the former wanted to invest their capital; the latter to offer their labor. But the openings for the placement of capital were as slight as those for work. Hardly born, the capitalist system already showed all the symptoms of senility. The general decay of capitalism manifested itself in crises and unemployment within the countries of Eastern Europe; by the closing of all the outlets for emigration outside their frontiers.

Seven to eight million peasants were landless and almost without work in “independent” Poland. Placed between two fires, the Jews were exposed to the hostility of the petty bourgeoisie and the peasantry; who sought to find a place for themselves at the expense of the Jews. “Jewish positions are particularly threatened by the urban Polish bourgeoisie and by the rich peasants who seek a solution for their difficulties through a fierce economic nationalism, whereas the Polish working class suffering from permanent unemployment, seeks a remedy for its poverty through social liberation and puts its reliance upon economic and political solidarity rather than upon a sterile and murderous competition ....” [1]

It is precisely in the regions which capitalism had most developed that a non-Jewish commercial class formed most rapidly. It is there that the anti-Semitic struggle was fiercest. “The decrease in the number of Jewish shops has been greatest in the central provinces, that is to say, in a region where the population is purely Polish, where the peasants have attained a higher standard of living, where industry is more developed, which is very important for the material and intellectual situation of the village.” [2]

Whereas in 1914, 72 percent of the stores in the villages were Jewish, this fell to 34 percent in 1935, that is to say, by more than one-half. The situation was better for the Jews in territories less developed economically. “The participation ofJews in commerce is more important in the most backward provinces,” maintains Lipovski. “The eastern sections belonging to White Russians are, in all their relations-economic, intellectual, and political-the most backward part of Poland. In these regions, the absolute majority of Jewish businessmen has increased by a third.” [3] In 1938, 82.6 percent of the shops in the backward regions of Poland were in the hands of Jews. [4]

All of these facts are further proof that the destruction of feudalism is at the bottom of the Jewish question in Eastern Europe. The more backward a region is, the more easily are the Jews able to preserve their secular positions. But it is the general decay of capitalism which renders the Jewish question impossible of solution. The crisis and chronic unemployment make it impossible for the Jews to go into other professions, producing a frightful crowding in the professions which they follow and unceasingly augmenting anti-Semitic violence.

The governments of the provincial nobles and large capitalists naturally endeavored to organize the anti-Jewish current and thereby divert the masses from their real enemy. “Resolve the Jewish question” became for them a synonym for the solution of the social question. In order to make place for the “national forces,” the state organized a systematic struggle for “dejudifying” all the professions.

The methods of “Polanizing” business in Poland proceeded from simple boycotting of Jewish stores by means of propaganda, right up to pogroms and incendiarism.

Here, by way of example, is a “victory bulletin” published June 14, 1936, in the governmental paper Illustrowany Kurjer codztienny: “One hundred and sixty Polish business positions were conquered during the first months of this year in the Madom district. At Przktyk alone—a notorious pogrom city—50 business licenses were purchased by Poles. All in all, 2,500 Polish business positions were conquered in the various districts.” [5]

Jewish craftsmanship was no more tenderly handled by the Polish governments. Boycott, exorbitant taxes, Polish examinations (thousands of Jewish craftsmen did not know this language), contributed to grinding down the Jewish artisans. Deprived of unemployment relief, the craft proletariat was one of the most disinherited. The wages of Jewish workers were very low and their living conditions frightful (workday up to eighteen hours).

The universities constituted the favorite arena for the anti-Semitic struggle. The Polish bourgeoisie exerted all its efforts to prevent Jews from entering the intellectual professions. The Polish universities became places of veritable pogroms, throwing people out of windows, etc. Well before Hitler’s stars of David, the Polish bourgeoisie initiated ghetto benches in the universities. “Legal” measures, more circumspect but no less effective, rendered entry into the universities almost impossible for the Jewish youth, whose ancestral heritage had strongly developed their intellectual faculties.

The percentage of Jewish students in Poland declined from 24.5 percent in 1923-33 to 13.2 percent in 1933-36. [6]

The same policy of excluding Jewish students was followed in Lithuania and Hungary. The percentage of Jewish students in Lithuania declined from 15.7 percent in 1920 to 8.5 percent in 1931; in Hungary, from 31.7 percent in 1918 to 10.5 percent in 1931. In general the situation of the Jews in Hungary had for centuries resembled in every way that of Poland.

In the country of great feudal magnates, the Jews for a long time played the role of an intermediary class between the lords and the peasants. “One of our correspondents reminds us that at the end of the nineteenth century; a certain Count de Palugyay had great trouble in avoiding expulsion from the National Club of the Hungarian nobility at Budapest, because he wanted to take charge personally of the industrial transformation of his agricultural products, particularly the distillation of alcohol and whiskey from potatoes; he had even gone so far as to take charge of their sale!

“The liberal professions were likewise not unaffected by this prejudice, which was as widespread among the high aristocracy as among the petty nobility. Shortly before the fall of the dual monarchy, a Hungarian magnate expressed his disgust of noblemen, who ‘for money, examined the throats of individuals whom they did not know.’ A natural consequence of this attitude was that the Jews formed the intermediary class between the peasantry and the nobility, particularly in the towns .... Trade, and especially petty trade, was a Jewish matter in the eyes of the people.

“Even today, in the minds of the masses of the Magyar population, the shop, and in a general way everything connected with the exploitation of the shop, are thought of as Jewish, even if this shop has become an instrument of economic struggle against the Jews.

“Here is a story which strikingly illustrates this state of mind: A peasant woman sent her son on some purchasing errands. She wanted them taken care of at the semistateized Hangya cooperative and not at a Jewish shop, so she said to him: ‘Pista, go to the Jew; not to the Jew who is a Jew, but to the new shop.’ ” [7]

The process of elimination of the Jews from their economic positions took place in all of Eastern Europe. The situation of the Jewish masses became hopeless. A declassed youth, having no possibility of integrating itself into economic life, lived in black despair.

Prior to the second war, 40 percent of the Jewish population of Poland had to resort to philanthropic institutions. Tuberculosis raged.

“Let us give the floor to correspondents of the Economic and Statistical Section of the Jewish Scientific Institute residing in regions where despair and the complete absence of a better future were stifling the Jewish youth. Here is what one wrote of Miedzyrzecze, province of Volhynia: ‘The condition of the Jewish youth is very difficult, notably that of the sons and daughters of tradesmen who are without work because their parents do not require assistance. It is impossible to open new businesses. Seventy-five boys and 120 young girls, aged 15 to 28 years, have no hope whatever of integrating themselves into the economic life of the country’ Of Sulejow (province of Lodz) we are in possession of a more detailed picture, which is characteristic of the small towns of Poland:

‘Almost 50 percent of the children of Jewish businesspeople work with their parents, but solely because they are unable to find another job. Twenty-five percent are learning some sort of trade and 25 percent are completely idle. Seventy percent of the children of artisans remain in the workshops of their parents even though the latter are almost without work and can very well get along without assistants. Ten percent are learning new trades ... twenty percent have nothing to do. The sons of rabbis and of employees of Jewish communities are trying to attain a livelihood by learning a trade. The entire youth desires to emigrate, 90 percent to Palestine, but because of the limited number of emigration visas, their chances are slim. And yet they are ready to go to the North Pole or the South Pole, just so long as they can tear themselves out of this stagnation. More and more the youth is turning towards the crafts and the number of young people in business is on the decline.’ ” [8]

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 2160
Blev medlem: 24 mar 2002 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Judarnas situation i mellankrigstidens Polen (avdelad tråd)

Inlägg av Artur Szulc » 07 okt 2008 21:45

Jag hänger inte riktigt med nu.

Lawrence,

Det var ett intressant textstycke som du citerar, men förstår jag dig rätt när du menar att en text skriven före kriget, och skrivet utifrån ett tydligt politiskt perspektiv, kan jämföras med nyare forskning på området?

Jag ifrågasätter inte värdet av din källa men jag ifrågasätter dess relevans som underlag för möjliga slutsatser i ljuset av vad andra moderna studier redovisar.

Jag ifrågasätter inte att polackerna var jättedumma mot judar för det var de, men har deras jättedumma attityd blåsts upp till löjeväckande proportioner? Det har jag helt övertygad om.