Glasminor

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Glasminor

Inlägg av Markus Holst » 27 mar 2018 21:28

Jag läste i quizzen om militär utrustning om glasminor. Jag försökte googla ordet och hamnade - på skalman. Berätta gärna mer om dessa glasminor. de var mig obekanta tills för fem minuter sedan.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: Glasminor

Inlägg av sonderling » 28 mar 2018 10:25

Vad var ursprungs frågan?

Annars så lärde jag mig i lumpen att göra truppminor av glasburkar m.m. som man fyllde med sprängmedel och skrot, med pentyl stubin till. Hängdes de sedan inte upp ett lämpligt träd eller ? (Det kanske jag fått för mig?) Och utlöstes när trupp gick förbi?
Eller som när man stoppar en handgranat i en cola burk och drar ur sprinten. På granaten har man fäst en snubbeltråd som man gjort en ögla till. Som fastnar runt nåns fot som då drar ur granaten ur cola burken som grävt ner och som sprängs innan vederbörande hinner göra nått.
Den har jag undrat länge över vem som kom på? (FNL?)

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 28 mar 2018 10:37

sonderling skrev:Vad var ursprungs frågan?
viewtopic.php?p=771734#p771734

Tankspridd
Medlem

Inlägg av Tankspridd » 02 apr 2018 17:18

Finns inte så mycket att säga egentligen ? https://en.wikipedia.org/wiki/Glasmine_43

Möjligtvis kan man tillägga att de som lagts ut är mer eller mindre lögn att desarmera samt att de både uppstod ur ett behov av röjskydda minor och tillgängliga resurser. kikar man på locket av glas så ser man små räfflingar och i en del fall ( om inte i alla fall ) så lades små träkvistar i mellan för att distansiera locket från behållaren ytterligare . Burkar som aldrig blev minor kan hittas i högvis vid de gamla glasbruken och en hel del har sålts som souvenier .