Några gamla pistoler

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
varjag
Stödjande medlem

Lugers i två Världskrig

Inlägg av varjag » 08 aug 2013 04:52

Kapitulationen 1918 innebar omedelbar nedläggning av den Preussiska Gevärsfaktoriet i
Erfurt. Men dess hela innehav av maskinverktyg, matriser, jiggar etc. etc. för pistolproduktion, övertogs
av Simson & Co A.G. i Suhl. Ett stort företag bättre känt för bilar och motorcyklar. Simsons roll, blev att serva Reichswehr’s innehav av Lugerpistoler under mellankrigstiden. Men familjen Simson var judar så 1934 var det slut med det. All material för pistoltillverkning – såldes för en spottstyver till Krieghoff GmbH i Suhl vars renommerade
namn torde vara välkänt i samband med dyrbara och förstklassiga hagelgevär.

1930 övertogs DWM av Mauser i Oberndorf och DWM’s verktygsmaskiner, matriser etc. – flyttades dit. Därmed var DWM’s roll i Lugerproduktionen avslutad.
I samband med den tyska återupprustningen under Hitler upptog Mauser från 1934 – igen produktionen av Pistole 08 vilken fortsatte till 1942 då vapnet ersattes av Walthers P.38 som var billigare och snabbare att tillverka. Mauser hann med att leverera minst 650 000 innan produktionen lades ner. Mausers pistoler är märkta ’’42’’ eller ’’S/42’’ på knälänken...
Mausertillverkad.jpg
Men det avslutade inte Lugerfabrikationen – Hermann Göring vars bålda flygare tydligen inte
helt gillade P.38:an, ville ha sina Lugers. Så Krieghoff fick en beställning från Luftwaffe 1936 om 10 000 pistoler som levererades fram till 1943. En del källor påstår ända fram till 1945(?)
Krieghoff-Lugers anses vara de alla finaste, vad gäller bearbetning och funktion – jag har
aldrig haft någon, så kan inte yttra mig i den saken.

Efter 2:a världskriget har det gjorts flera försök, både i Tyskland av Mauser och USA – att producera nya varianter av denna klassiska pistol. Dessa har mött liten framgång, inte minst p.g.a. deras höga pris. 1970 fick Mausers ett erbjudande från Interarms Inc.

http://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Cummings

i USA att bygga och leverera 100 000 stycken av ’’nyproduktion’’. Det blev en dyr affär för Mauser och Interarms. I Oberndorf fann man att det mesta av maskiner & matriser för tillverkningen redan hade dumpats. Men i Schweiz, fanns de schweiziska kvar. Sagt och gjort – Mauser köpte hela rasket från Bern – men fann olikheter som de amerikanska köparna inte gillade , bl.a. kolvens form. Mest liknade dom tidiga schweiziska exemplar -
Mauser-Lugers 1970.jpg
Några hundratusen blev aldrig byggda – eller sålda, prislappen lydde på $1000 styck eller mera – vilket var alltför mäktigt, t.o.m. för amerikanska Lugerentusiaster då en ’’äkta’’ men gammal kunde fås för $200.
Orsaken var att Lugers pistol alltid varit oerhört dyrbar att tillverka. Den krävde omkring 750
olika verktygsmaskiner, 650 enskilda fräsningmoment och 450 handarbeten. Vilket kunde marknadsföras anno 1900 – men inte 70 år senare.

Pistolen är synnerligen komplicerad, speciellt vad gäller avfyrningsmekanismen – den består av 49 olika delar och man kan säga att det underbaraste med den – är att den fungerar alls.
Men – det gör den! Har genomgått alla militära plågotester, med sand, vatten, lera, rost, kyla etc. – och klarat alla dessa med glans. Bäst fungerar den med orginalens 7,65mm’s patron. I likhet med våra svenska HVA m/40, har många förstörts av för kraftiga moderna 9mm Para-patroner avsedda för k-pistar. För vilka ingen pistol av Lugerns årgångar avsetts.
Jag har ägt och skjutit med dussinet eller flera Lugers och tycker om vapnet. Avtryckaren lämpar sig inte för precisionsskytte på bana – men jag hade flera framgångar med en 7,65:a i fältskytte i Sverige på 60-talet.
Trots primitiva fasta sikten – är den blottlagda pipan lätt att rikta och träffa med. Säkringen, är helt föråldrad, klumpig & långsam att osäkra jämfört med moderna vapen. Ett känt problem, är vapnets magasin – eller rättare – magasinsläpparna av pressad plåt. Som vid minsta deformering – ofta resulterar i ’’stovepiping’’ – patronen kamrar inte, utan ställer sig i givakt framför slutstycket.......

En särskild aspekt av dessa pistoler är stämplingar av deras serienummer. Som inte – i likhet med nästan alla andras – finns i ett eller två exemplar på vapnet. Nehej, tyskarna hade ren pippi på att hamra in serienummret överallt på Lugerpistolerna......
serienummer - överallt.jpg
Fanns det inte plats på smådetaljer – nöjde man sig med de sista två siffrorna – men med skulle dom....
Vilket skapat en hysteri i sentiden om att söka efter ’’nummerlika’’ exemplar. Vilket med åren blivit allt svårare då tiotusentals kannibaliserats för att bygga upp fungerande pickadollor.
Allra finast – är en helt nummergleich pistol, ner till de tillhörande två magasinen. Som så
klart också bar pistolens nummer. Kan man hitta en Artillerimodell med nummermatchande Anschlagsbrett, Snigelmagasin & hölster – har man Guld.
Jag hade en sån en gång – men en tysk samlare hade mera guld än jag så han köpte den. Efter att ha rest t.o.r. till
min enkla boning Downunder från Tyskland för att personligen inspektera varan........
Men för ett Kungligt belopp kan jag försäkra :lol:

forts. följer....

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

2Sharp
Medlem

Re: Några gamla pistoler

Inlägg av 2Sharp » 08 aug 2013 07:37

Fantastisk läsning!

Luger P08 kommer alltid vara en favorit för mig, dels genom pojkålderns spännande böcker om Nick Carter som hemlig agent med en Luger.
Men det var även en av de första riktiga pistoler jag sköt med för en 30-ish år sedan :)

Ständigt en favorit, snygg, spännande och vapentekniskt intressant som får verktygsmakaren i mig att hoppa upp och ner, det är sannolikt endast en MG-34 som gör mig lika glad..

Tack igen :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen

Inlägg av MD650 » 08 aug 2013 10:42

Tack för mycket intressant läsning!
:)

varjag
Stödjande medlem

Re: Lugerpistolen

Inlägg av varjag » 08 aug 2013 12:13

Tack igen 2Sharp och MD650 för de uppskattande orden.
''verktygsmakaren'' månde bli ngt grön i ansiktet - då varjagen en gång var en (kortvarig) ägare till - inte en ''34:a'' - men väl den kortare ''34/41''. I Sverige!
(det finns ingen krutbrännare, eller ingen licensierad vapenhandlare - som aldrig haft licensfria vapen och jag var inget undantag.☻)
Men - den enda 8x57mm ammunition som fanns få i Svedala på början sextiotalet, var Norma's som kostade Trettiofem Spänn per sekund i den bössan :roll:
En månadslön rök iväg på 20 sekunder!
Så, efter cirka Sjuttio riksdalers avnjutning - sålde jag den. Till en licensierad vapenhandlare :D

Men, uppvindningsdax om Lugern.....

Den sista storskaliga användaren av Lugerpistolen var Tyska Demokratiska Republikens Volkspolizei som kunde ses beväpnade med dem så sent som på 1980-talet. Tiotusentals av dessa pistoler renoverades efter kriget och tilldelades både polis och Volksarmén. Omkring 1981 dök stora mängder av dom upp på den västtyska vapenmarknaden, exporterade av DDR till, framför allt Waffen-Frankonia, den största tyska firman i pistolbranschen i Förbundsrepubliken. Tyvärr hade DDR renoverat med hård hand – ersatt de eleganta grepp-skalen av trä – med plast dittos, nya magasin med plastbotten, hafsiga omblåneringar bl.a. över alla delar som i orginal - varit halmfärgade etc.
Vo-Po Luger omkring 1983.jpg
Så efterfrågan blev inte vad Waffen-Frankonia hade tänkt sig.

Och det är ungefär allt jag kan berätta om Lugers pistol.
Dess kvalitéer bevisas bäst av att bortåt Tre Miljoner av dem tillverkades.
1945, efter två Världskrig – var Lugers pistol utan tvekan världens mest använda.

...härnäst avser jag att skjuta lite Magnum!

stay tuned, Varjag

varjag
Stödjande medlem

Den Första Magnumpistolen

Inlägg av varjag » 10 aug 2013 12:46

Jag skrev ovan i denna tråd att Mausers 9x25mm’s patron från 1912 var världens första verkliga
Magnumpatron. De egentliga ’’magnumpatronerna’’ kom först 1935 med Elmer Keith’s
http://en.wikipedia.org/wiki/Elmer_Keith
revolverpatron .357 Magnum. Så Mausers inhopp var en sanning med modifikation, då något mycket mycket häftigare, faktiskt såg dagens ljus redan 1901-1903, men aldrig blev kommersiellt fabrikerad och har, nästan spårlöst sjunkit i historiens mörker.
Tillsammans med den pistol för vilken dessa Superpatroner togs fram.

En distingerad engelsk gentleman
Hugh Gabbet-Fairfax.jpg
med detta dubbel-pipiga namn brände omkring förförra sekelskiftet, ett inte obetydligt fadersarv – på att begåva den engelska armén med en pistol, som skulle motsvara dess krav på absolut ’’stopping power’’.

I likhet med sina amerikanska kollegor på Filippinerna 1898, hade de engelska redan länge använt
olika Webley-revolvrar som pålitligt avfyrade .455-kalibers omantlade blydankar i diverse ’’fanatiska
infödingar’’ av olika kulörer på olika kontinenter.
Hugh Gabbet-Fairfax såg som sin uppgift att bygga en automatpistol, som skulle med råge – överträffa Webleyrevolvrarnas prestanda i ’’stopparavdelningen’’.
Med det – lyckades han. Över alla förväntningar! Till och med arméns och sina egna.
Sju decennier innan ett antal amerikanska flagellanter och masochister började laborera med superpatroner, som epitomiserades i den s.k. Auto-Magpistolen omkring 1971 -
http://en.wikipedia.org/wiki/AutoMag_(pistol)

presenterade han med hjälp av Webley & Scott Ltd. i Birmingham 1901 sin egen konstruktion –
’’Mars-pistolen’’ -
Ful som Fan.jpg
- är detta mycket tidiga exemplar.

Mars – för Den Gyllene Krigsguden med samma namn - och lämnade ingen i okunnighet om
för vem vapnet avsetts.

Gabbet-Fairfax Mars-pistol använde vad som kallas Lång piprekyl – ett synnerligen komplicerat och
dyrbart reglingssystem. Som i princip fungerar så, att både pipa och slutstycke är låsta tillsammans
under hela rekylrörelsen, här med låsning medelst roterande slutstycke, som är låång – längre än patronens totala längd
Long_recoil_operation.png
Sedan återvänder pipan framåt under fjäderpåverkan, kastar ut tomhylsan på vägen - men lämnar slutstycket kvar under ett kort moment – innan det rammar framåt, skopar upp nästa patron i magasinet – och laddar den i kammaren. Antalet pistolkonstruktioner som använt lång piprekyl, kan räknas på ena handens fingrar. (vanligare var principen i några lätta luftvärnskanoner och hagelgevär, notabelt Brownings som körde med den till 1999)

forts följer.....

Varjag

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 11 aug 2013 05:10

forts....

Marspistolen var en mastodont -
mastodont,denna i 8,5mm.jpg
30 cm lång och vägde nära 1½ kilo och rekylrörelsen med heavy metal -
Mars med full 9cm rekylrörelse.jpg
På bilden ovan ses pipan framförd - med slutstycket i bakre läget - innan det också fattar översta patronen
i magasinet och laddar vapnet. Inte precis enkelt eller hur.....Notera att denna pistol är av delvis annan konstruktion
och betydligt bättre bearbetad än exemplaret i f.g. post. Torde vara tillverkad 1902-3.

Dessutom var pistolen våldsamt övertung! = svårbalanserad i skyttens hand.
Om pistolen var mäktig, så var om möjligt patronerna ännu mera så -
Mars 9mm, .45 Kort .45 Long.jpg
Erbjöds i .450 Short Mars, .450 Long Mars, .360 Mars och 8,5mm Mars. Dessutom fanns det en 9mm Mars (troligast identisk med .360 Mars) och en 10mm Mars, alltså sex olika kalibrar att välja
på. Detta för en pistol som dels aldrig serietillverkades, ändrades/modifierades hela tiden under proven med den och under dess korta livstid knappast tillverkades i mera än 70-80 exemplar.
Ammunitionen tillverkades av, först Kynoch, senare också av Eley Ltd. men så klart i mycket
begränsad omfatting. Medan i det f.g. jag har behandlat 19, 21 och 25mm's hylslängder (Luger & Mauser) handlar
detta om 30mm långa hylsor med plats för motsvarande mera ''oomph''.

Detta har gjort alla Mars-patroner till dyrgripar på dagens patronsamlar-
marknad. För några år sedan vet jag att en 8,5mm’s patron auktionerades för $ 705 :roll:
Så på att provskjuta med överlevande pistoler – vare föga tanke!

Mars-pistolen, var ’’enhandsartilleri’’ av första ordningen - långt innan amerikaner introducerade självplågeri i pistolskyttet sjuttio år efteråt.
För att ge snabb bild av Mars-patronernas prestanda – en liten jämförelse av mynningshastigheter:

.357 Magnum (9,65mm 1935) - 430 m/sek versus 8,5mm Mars (8,35mm 1899) – 535 m/sek
.44 Auto Magnum (1971) - 445 m/sek versus .45 Mars Long (1901) – 435 m/sek

Så som synes var det här verkliga magnums- och inga patroner för pultroner......
Genomslagskraften i 25mm’s träplankor saknade vid den tiden motstycke för enhandsvapen.
Den 12:e mars 1901 demonstrerades en 9mm’s modell som genomslog 18½ entumsplankor – placerade i en mållåda med 25mm’s mellanrum. (en .455 Webley tjänsterevolver med helmantlad kula – orkade med 10½) I november samma år testades en .45 Mars, som fick genomslag av 16½ plankor.

Men, den komplicerade mekanismen fungerade inte alltid, från skjutproven rapporterades många eldavbrott...ibland beroende felaktigt laddad ammuniton, ibland på vapnets mekaniska problem.

Men värst, med dessa värstingpatroner – kritiserades pistolens rekyl! Som var våldsam. Och –
helt enkelt skrämde skyttarna.......
...det var tur jag hade fingret kvar i varbygeln – annars hade jag tappat pistolen bakom ryggen....
....den kollossala mynningsflamman skrämde mig så jag höll på att tappa vapnet...
.....tomhylsorna kastas bakåt - i ansiktet på skytten
.....rekylen lyfter pistolen och skyttens arm – mot himlen – det tar sekunder innan jag kan sikta igen

forts. följer....

Varjag

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 12 aug 2013 11:21

forts.....

Den hårt pressade uppfinnaren, Hugh Gabbet-Fairfax, bombarderade arméns och flottans instanser
med krav på nya skjutprov ’’med modifierade modeller och patroner...’’, som 1903 – artigt avböjdes
av alla instanser.
Han försattes i konkurs. Det visade sig att han också lånat pengar till utvecklingen av pistolen och dess ammunition och fordringsägarna övertog hans patent och bildade ett nytt ’’Mars Automatic Pistol Syndicate Ltd’’, för att utveckla och marknadsföra pistolen. En Mr. Clement Brown – f.d. assistent till Gabbet-Fairfax, sökte ett antal nya patent för en förbättrad och förenklad pistol 1905.
Vid det laget hade Webley tappat intresset, delvis för att Webley då arbetade med en ’’Automatisk
Revolver’’ – och inte ville ha konkurrens.
Följden – ’’Pistolsyndikatet’’ – tvingades farma ut tillverkningen av dess modifierade pistol – till en rad olika vapensmeder i Birmingham 1906. Det – gick som det måste – och Syndikatet, förklarades i konkurs 1907.

De sista pistolerna -
slutliga modellen 1902 här i .360 kalibern.jpg
torde ha tillverkats 1904-5 och var i .45-kalibern. Men en tillverkning sträckt mellan 1899 och 1906 – som resulterade i färre än åttio vapen – talar för sig själv......
Bilden ovan visar en sent producerad modell - som exteriört inte ändrades senare.

Pistolsyndikatet försökte tydligen sälja befintliga vapen till den civila marknaden innnan det fallerade.
Vilket blev ett totalt misslyckande.
Gabbet-Fairfax ’’Mars’’ förtjänar dock att minnas – som världens Första Magnumpistol.

En talande faktor till dess minne, var att ingen av de flera bevarade Mars-pistolerna bär något
’’proof-märke’’.
(Proof = kontrollskjutning av ALLA vapen på den civila marknaden i England av The Royal Birmingham Proof House i Birmingham. Vari alla skjutvapen testades med s.k. ’’proofpatroner’’ – överladdade för test av vapnets kammare & pipa till allmänhetens säkerhet. (hur? - ''överladda'' en Marspatron till 150% - fanns nog inte plats i hylsan 8-) )
Birmingham proof-house stämpel.jpg
Varav vi kan dra slutsatsen att inte en enda – fann vägen till den civila marknaden.
Dess troligen mest talande epitat, skrevs av en kapten i Royal Navy som översåg prov med den vid Naval Gunnery School anno 1902:

Ingen – som skjutit ett skott med pistolen, uttryckte någon önskan att skjuta ett andra.....

På grund av dessa erfarenheter, behöll brittiska armén sina revolvrar och tappade intresset för pistoler. Så länge – att den skulle komma att bli en av de sista i världen – att införa en.

[Efter Dunblanemassakern i England och regeringens förbud av privat innehav av alla grovpistoler i England - kom faktiskt
Gabbet-Fairfax pistol att omnämnas i självaste Parlamantet.....de få överlevande exemplaren i privat ägo sågs som ett
kulturarv. Men det hjälpte naturligtvis inte mot Förbudsstormarna......alla privata ''Mars'' - och massvis med andra rara
engelska pistoler och revolvar - exporterades hastigt till villiga köpare i kontinentala Europe. Ofta för vrakpriser - då köparna visste att säljarna var desperata..... :roll: Sen, ja sen högg Blair-regeringens lie i markhöjd 1997 - och ALLA
enhandsvapen inkl. .22 Fripistoler - är förbjudna i The United Kingdoms] :(

Vilket ju innebär att alla bovarna har dom - medan dom laglydiga är vapenlösa - :lol:

Varjag

varjag
Stödjande medlem

Re: John Moses Browning till arenan

Inlägg av varjag » 13 aug 2013 11:28

Efter denna korta utflykt till England och Lugerpistolens karriär till efter Andra Världskriget –
tillbaka till Gamla Pistoler – och året 1900, då schweiziska armén som den första i världen, såg
automatpistolens fördelar och införde den i rullorna.

Den andra armén – som följde exemplet, också 1900 – var den belgiska.
Men för dess val, måste vi lämna Österrikes och Tysklands fertila skaparhjärnor – och segla över
Atlanten, till USA.
Där en av eldvapenhistoriens, Största – John Moses Browning
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Browning

– också 1897, hade börjat tackla problemet med en pålitlig automatpistol.
John Browning hade intima kontakter i Belgien och hans första modell, tillverkades enbart av
Fabrique Nationale d'armes de guerre-Herstal i Belgien som Modell 1899/1900
FN Browning M.1900 tidig variant.jpg
Detta var världens första pistol med pipan innesluten i en hel mantel, med rekylfjädern liggande ovanpå pipan. Den var kamrad för en annan av Brownings många patronkonstruktioner - .32 ACP eller 7,65mm Browning på europeiskt språk. Ingen ’’buffeldödare’’ precis. Men effektiv nog för att brukas av Eugen Schauman när han avlivade Bobrikov eller när An Jung-geun mördade den japanske guvernören av Korea 1909.

Och – att övertyga Belgiens armé om att en automatpistol behövdes i framtiden.
Egentligen, var M.1900 inte avsedd som militärpistol utan civil fick-ditto – men när tillverkaren – FN fick nys om att armén verkligen var intresserad, fick pistolen bums en en snoddrem på kolven
Det är lite oklart om acceptansen – betydde att officerarna måste köpa sina egna pistoler – eller om dessa utdelades på skattebetalarnas bekostnad till all berörd personal. Vet jag inte.

Modellen nådde en oerhörd popularitet, den första verkliga ’’fickpistolen’’ – liten, platt och lätt
att dölja – och FN sålde omkring 700 000 stycken till 1911 – innan den följande modellen ,’’1910’’ – kom på marknaden.
Trots lite motsägande uppgifter, var det en 1910:a - troligen i den grövre kalibern .380 ACP –
(ännu en av Brownings pistolpatroner, kallad 9mm Kort i Europa) som världsbekante Gavrilo Princip använde i Sarajevo 1914. Serienumret på hans var –19074 och den finns bevarad vid Heeresgeschichtliches Museum i Wien sedan 2004 efter att ha tillhört Jesuitorden i nära nittio år.
Princips 1910modell i .380ACP.jpg
M.1900 var ett enkelt ’’blow-back’’-vapen, magasinet höll 7 patroner och i likhet med alla Brownings
konstruktioner var den mycket funktionssäker. Patronen, 7,65mm Browning – var den klenaste jag känner till som accepterats som armépistol och Belgiens var mig veterligt det enda land som använde den kalibern.

Däremot blev den och FN-modellerna 1900, 1910 och 1922 mycket utbredda som polisvapen, bl.a.
i Sverige i många år. Polisens pistoler avser ju mera att skada än döda – vilket inte alltid kan sägas om deras militära motsvarigheter.
Browning’s 1900-modell kopierades i både Spanien och Kina och det totala antalet tillverkade inkl. i Belgien måste ha närmat sig en miljon. Den blev också en pionjär i historien genom att vara den allra första massproducerade automatpistolen. Som raskt följdes i massfabrikation av liknande vapen – alla mer eller mindre kopior av Brownings patent. Så många och så utbredda, att oavsett märke eller tillverkare, tillfördes världens språk ett helt nytt ord – ’’browning’’ – betecknande alla små behändiga fickpistoler till åtminstone 1960.
Mellan 1900 och cirka 1935 tillverkades och såldes många miljoner av dessa. Flera ännu mindre och billigare i juniorkalibern .25ACP (6,35mm Browning).
Och med masstillverkning, följde överkomliga priser. I Tyskland 1911 kostade en ny M.1900 bara 55.- Reichsmark.
En billig spansk kopia – kunde fås för hälften.
Några vapenlicenser existerade inte, en pistol med ammunition kunde köpas över disk i järnaffären.
senare typ m. FN-logo.jpg
- här ett senare utförande med FN's välkända logo - utan pistolbild - i greppskalen. Notera bygeln för pistolsnodd
i kolven = ett militärt vapen :D

Vilket innebar att pistoler blev var mans- och kvinnas egendom. Hundratusentals individer gick omkring med en skarpladdad pistol i fickan eller handväskan som en helt naturlig sak. Ännu många flera låg i nattduksbord eller under huvudkudden i sovrummen.
Det var just detta oerhört utbredda pistolinnehav, som från mitten av 30-talet ledde till införande
av licenstvång i en eller annan form i de flesta civiliserade länder. Vilka, som vi alla vet, skärpts
allt mera och kan kan sägas ha kulminerat i det drakoniska Engelska totalförbudet.

Min gissning är att det - kommer att följas av flera länder i framtiden.

Det finns en modern avart av den gamla Mdle 1900 värd nämnas - Nordkoreas Type 64...
Som är en lokalt tillverkad kopia försedd med ljuddämpare och speciell subsonic ammunition – alltså ett rent attentatsvapen.
Darra månde härskarna - minnet av An Jung-geun från 1909 är tydligen väl omhuldat i den nordkoreanska Folkrepubliken...

forts. följer...

Varjag

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 13 aug 2013 19:58

varjag skrev: Den var kamrad för en annan av Brownings många patronkonstruktioner - .32 ACP eller 7,65mm Browning på europeiskt språk.
Finns det någon konstruktör av tidiga automatpistoler som inte har försökt lansera ett stort antal alldeles egna pistolpatroner?
Beror uppfinnarglädjen på att det inte fanns riktigt lämpliga pistolpatroner vid början av förra seklet, eller är den ett utslag av vanlig hederlig narcisissm?
Eller var det så enkelt att designa en ny patron att det gick av bara farten?

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 14 aug 2013 05:12

Per Andersson skrev:
Finns det någon konstruktör av tidiga automatpistoler som inte har försökt lansera ett stort antal alldeles egna pistolpatroner?
Beror uppfinnarglädjen på att det inte fanns riktigt lämpliga pistolpatroner vid början av förra seklet, eller är den ett utslag av vanlig hederlig narcisissm?
Eller var det så enkelt att designa en ny patron att det gick av bara farten?
Jadu Per, du har fattat galoppen - Den Stora Drömmen för alla, var just att sälja något tusende pistoler - sen leva lugnt
på försäljning av någon udda patron till dem. Men det funkade inte i praktiken. Om ett vapen blev populärt, tog genast
flera ammunitionstillverkare upp kalibern på sina program och - det gick inte att få patent på patroner som skilde sig
mycket lite från varandra, så ingen lyckades med det. Theodor Bergmann försökte längst och mest.....Hans pistoltyper var numrerade och för alla gällde en speciell patron;

No. 1- 8mm, No. 2 - 5mm, No. 3 -6,5mm, No.4 - 8mm ELLER 7½mm kallad 4a, No.5 - 7,8mm, No. 6 - 9mm
No.7 - 8mm ELLER 7½mm kallad 7a, No.8 -7,65mm. Utom nummerserien -8mm Bergmann-Simplex och 9mm Bergmann-
Bayard.
Den enda som nådde större spridning blev 9 Bayard, resten sjönk i glömskans djup.
Den svenska Hamilton-pistolen, var den enda andra jag vet - som kamrades för Bergmann No.3-patronen. Ett dödfött företag tillverkade i Alingsås. Vapnet var ytterst primitivt, fungerade dåligt - och hela tillverkningen blev 5-6 vapen.

Om narcissism vet jag inte, de flesta upphovsmännen till patronerna är okända. Undantaget, är just Browning.
Av de fem kalibrar som bär hans namn -
.25 ACP
.32 ACP
.38 ACP
9mm Browning Long
.380 ACP
.45 ACP
- finns fortfarande fyra kvar i handeln. Den tredje - .38ACP, ersatt med .38 Super Automatic för Colt M.1911pistolen.
.38ACP var avsedd för Colt M.1900 - men den pallar inte för .38 Super av samma dimensioner - så sedan 1926 har
alla .38 Super-patroner varit förnicklade så man lätt kan se skillnaden.
John Browning uppfann inte 9mm Browning Long, det gjorde FN i Liege, genom att helt enkelt korta hylsan till .38ACP
med 2½mm. Har jag gjort hundratals av - för att göra ammunition till svenska 07:or i Australien då jag sålde många av
dessa på 80-talet här och patronen inte fanns att köpa.

Pistoler som varit unika till en viss patron och vice versa - är ytterst fåtaliga. På rak arm kan jag bara minnas tre -
.35 Smith & Wesson till deras egen pistol-
http://en.wikipedia.org/wiki/Smith_%26_ ... Model_1913
Steyr M. 1907 i 8mm Steyr och Mannlicher M. 1901 i 7,63 Mannlicher.

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 14 aug 2013 05:41

Vill passa på och tacka för en mycket intressant tråd. Väl berättad pistolhistoria. Passar även en som mig, som är måttligt intresserad av vapen, eftersom du har mer än bara tekniska detaljer i tråden.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 14 aug 2013 18:58

cats skrev:Vill passa på och tacka för en mycket intressant tråd.
Instämmer, även om jag mest är intresserad av tyngre vapen (lastbilsbogserat och tyngre). varjag kan sitt ämne ner på hundradelar, namnen på olika fabrikörer samt var fabrikerna låg.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem

Inlägg av Psilander » 15 aug 2013 18:25

Intressant tråd!

En stilla fundering, finns det någon pistol som är byggd för att använda klassiska gevärspatroner som tex ,303 7,62mm eller 5,56mm? Dvs samma som armérnas gevär och kulsprutor?

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 15 aug 2013 23:41

Tack cats, Battler och Psilander för intresset och de vänliga orden.

Psilander skrev:
Intressant tråd!

En stilla fundering, finns det någon pistol som är byggd för att använda klassiska gevärspatroner som tex .303 - 7,62mm eller 5,56mm? Dvs samma som armérnas gevär och kulsprutor?
Kort sagt - nej. Gastrycket i hylsan, mynningshastighet och rekyl i de klassiska gevärspatronerna - är alldeles för höga för
att hanteras i ett enhandsvapen. För ett automatiskt - otänkbart. Det sagt, finns ju en hård kärna av vad jag ovan kallade ''amerikanska flagellanter och masochister'' ( :D ) - som gett sig fan på att bygga bössor som skall kunna knäcka
handleden på skytten. Bara för att visa - vilka som är tuffast. (Eller har de tjockaste benstommarna...)

I den ändan - hittar vi den amerikanska Thomson ''Contender'' - ett enkelskottsvapen för jakt/målskytte -

http://en.wikipedia.org/wiki/Thompson_Center_Arms

- som efter kundens önskan, kunde kamras för nästan vad som helst. Länken ovan nämner t.ex. .416 Rigby 8O

http://en.wikipedia.org/wiki/.416_Rigby

- en ''afrikansk patron'' avsedd för ALLTING som Afrika kan bjuda på....Ren masochisttävling enl. min uippfattning.

För den betydligt lättare .223/5,56 NATO - finns försök att fresta köpare med bössor som .....
LWRC-PSD.jpg
http://www.slickguns.com/category/hand-guns?caliber=11

Jag vägrar acceptera såna grejor som pistoler!

Tillbaka i tiden - och 1955 försöktes en automatpistol kallad Kimball - i karbincaliber = .30 Carbine.

http://www.rockislandauction.com/viewit ... 55/lid/816

Det slog inte heller väl ut - mycket få tillverkades. Ruger, kamrade också sin Blackhawk-revolver för .30 Carbine
en tid - blev aldrig populär.

Värstingarna i ''automatavdelingen'' representeras av israeliska IMI ''Desert Eagle''-pistoler med såna bamsingar som
.44 Magnum och .50 Action Express och vapnen försedda med gasregling/frigöring - precis som på automatgevär.

http://en.wikipedia.org/wiki/IMI_Desert_Eagle

Jag har skjutit med .44 Magnum i revolver så klart - och, tror det var 2 skott .44 Magnum i en Desert Eagle -
nej tack, inte för min konstitution 8-)

mvh, Varjag

varjag
Stödjande medlem

Re: Bergmannpistoler i Apelsin- och Vikingaland

Inlägg av varjag » 16 aug 2013 03:48

Om några börjat undra vad den röda tråden i denna avdelning kan vara (jag undrar själv ibland...)
så försöker jag bygga en bild av pistolernas, inte bara utveckling – men också en sekvent skildring
av - var, när och hur de fann militär acceptans. Med beskrivningar av de vapen som vann militärt gillande och därmed ofta gick till historien. Men också något om pistoler som förlorade det loppet, men ändå kan anses intressanta.
Åtminstone genom varjagens (lätt??) färgade glasögon. 8-)

Bergmann hade, efter Mauserpistolens entré 1896, insett att hans egna modeller utan regling och med klena och exotiska patroner – inte hade någon chans att vinna militära
kontrakt.
Det tog fyra år efter att Schweiz och Belgien fått ’’pistolarméer’’ – innan nästa intressent övertygades. Han och Louis Schmeisser slog sina kloka huvuden ihopa och presenterade 1897 pistolen No. 5 Den hade fortfarande magasinet framför varbygeln men nu ett löst sådant som laddades underfrån och höll fem patroner.
Bergmann No.5 1897.jpg

Den hade fast regling enligt ’’Bergmanns Patent’’ – en vertikalt rörlig ram – som var det enda av hans patent som överlevde honom. Det gick igen i alla hans följande militära modeller – och
återfanns i Aimo Lahti’s finska L-35 pistol liksom den svenska kopian, Husqvarna m/40.

Patronen, kallades 7,8 mm Bergmann No.5 men var densamma vi mött tidigare i tråden –
Borchardt’s 7,65x25mm från 1893. Eftersom Mauser kopierat den för sin C/96 tyckte väl Bergmann att han kunde göra likadant. Kopiering är ju som bekant – den innerligaste formen av smicker. Men den gode Theodor B. hade ju, som jag skrev ovan – pippi på att skapa egna ovanliga Patroner. Så på 7,8mm Bergmann No.5 – flyttades ’’skuldran’’ tillbaka 1½ millimeter för att vara helt säker på att pistolens köpare inte skulle fuska och köpa någon annans ammunition.... :)
Inte lätt att se, om man inte har en 7,63 Mauser & 7,8 Bergmannpatron sida vid sida. Men då blir det lätt.
långnackad No.5.jpg
Köparna ja....dom tycks ha hållit sig undan i stora hopar. För ytterst få No. 5 såldes. Trots att den erbjöds med en kombinerad stödkolv/hårdläderhölster med styvande stålbygel och ett större magasin med tio patroner.
No. 5 blev ett stort fiasko – vilket, som vanligt resulterar i rara antikviteter. I den svenske vapenhandlaren och samlarens Bengt Ericssons gömmor .....
Bergmann No.5 med stödkolv-hölster.jpg
fanns en Bergmann No. 5 med stödkolvshölster.När efter hans död, samlingen gick till auktion i mars 2005 – fanns inte den pistolen med i katalogen.....
Antagligen hade Stockholms Auktionsverk eller ngn annan fått ett bud tidigare (??) – som de kallt insåg, aldrig skulle matchas – och sålde den till okänd köpare för en aldrig avslöjad summa. :roll:

forts. följer.....

Varjag