Quiz: Militär utrustning

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
varjag
Stödjande medlem

Re: Quiz: Militär utrustning

Inlägg av varjag » 12 maj 2019 23:14

Vapnet, avser ''spara människoliv'' genom att fungera -
utan detonation -.jpg
...däremot förvandlar den ''målet'' till köttfärs. Som inträffade med denna ISIS-hövding….

:wink: , Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 13 maj 2019 08:27

"The Hellfire R9X is a Hellfire variant with a kinetic warhead with pop-out blades, intended to reduce collateral damage. Deployed in secret since 2017, with existence revealed in 2019. This variant was used in the killing of Jamal Ahmad Mohammad Al Badawi, accused mastermind of the 2000 USS Cole bombing, as well as Abu Khayr al-Masri, a member of al Qaeda's leadership."
badguyinakia.jpg
Det har spekulerats tidigare, men alldeles nyss kunde the Wall Street Journal berätta mer.

"Secret U.S. Missile Aims to Kill Only Terrorists, Not Nearby Civilians

Weapon doesn’t explode, but brandishes knives to shred target; it was used in high-profile strikes in 2017 and this year.

The U.S. government has developed a specially designed, secret missile for pinpoint airstrikes that kill terrorist leaders with no explosion, drastically reducing damage and minimizing the chances of civilian casualties, multiple current and former U.S. officials said.

The Wall Street Journal reports that the CIA and the Pentagon have developed a top-secret missile designed to assassinate a single terrorist by crushing them or slicing them up with sword-like protrusions instead of exploding. The weapon, which officials have dubbed a “Ninja Bomb,” can even target individuals in cars and inside buildings. The promise: reduced civilian deaths — and a deadly new precision weapon in the military’s arsenal.

The weapon is at its base a Hellfire missile — a 100 pound, five-foot air-to-ground weapon used by U.S. armed forces. But rather than exploding, the R9X missile can smash its way through anything in its path “as if a speeding anvil fell from the sky,” officials told the Wall Street Journal."

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 13 maj 2019 08:56

Låter som en kast-stjärna på crack.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 13 maj 2019 10:16

Låter som en kast-stjärna på crack.
Även kallad ''Ninja-bomben ''

Femtiotran släpper nästa, Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 14 maj 2019 06:50

"What is a ninja cyclist? Well, urban dictionary defines the ninja cyclist as “someone who operates a bicycle in dark or low light conditions with no lights or reflectors and usually wearing dark clothing. Ninja cyclists typically ride against traffic and/or on sidewalks in violation of local laws.” I think this is a pretty accurate definition.

The fact is ninja cyclists are a danger to themselves and others. Please, do everyone a favour and invest in a set of lights at least so other road and path users will be able to see you. Bright, reflective clothing is highly recommended."
steath bike.jpg
"Dekalerna" skall bort! Och vattenflaskan är antingen svart eller transparent. Men annars ett ganska fint exempel.

Nu har vi börjat lugna oss ner efter allt det där dödande och andra hemskheter - och vi fortsätter med lite upplyftande musik:
sonataarctica1.jpeg
sonataarctica2.jpeg
Var befinner vi oss?

OBS! Det är inte en geografisk fråga :lol:

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 14 maj 2019 15:51

Bild nummer 2 är intressant.
I vänstra hörnet syns troligen ett altare och i högra hörnet - ett flipperspel! Med andra ord en samlingslokal. Ser inga fönster, så den kanske även används som skyddsrum.

Spännande fråga, jag letar vidare.

/ currahee

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 14 maj 2019 15:56

Grova kläder, grova skor, manlig publik med ytterkläderna på. Enkel loge, men altare och flipperspel. Alltså en hastigt uppförd samlingslokal i någon loge under vintern.

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 14 maj 2019 18:35

Ser att bilderna heter ”sonataarctica”.
Då borde det vara någonstans i norra halvklotet där det är kallt.

/ currahee

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 14 maj 2019 18:42

Jag undrar lite vad i bilden som är militär utrustning. kan det vara själva logen? Det är ju knappast fiol, orgel, altare eller flipperspel. Dessa brukar betraktas som civila tingestar.

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 14 maj 2019 19:02

Att det är byggnaden låter vettigt.
Jag tänkte på zeppelin hangar, men det är den för liten för. Tak konstruktionen är intressant, byggnaden borde vara med rundat tak ungefär som ett skyddsrum. Men det ser ut att vara byggt i trä och det är ju inte så bra material för ett skyddsrum.

Flyghangar kanske?

/ currahee

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 14 maj 2019 19:19

"Quiz: Miiitär utrustning" står det som trådrubrik!

Jag måste förtydliga min fråga: "Var" syftar inte på vilken sorts lokal det är utan på vad byggnaden/utrymmet- som alltså kan klassificeras som "militär utrustning" hette.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 14 maj 2019 19:41

Är du ute efter en enstaka byggnad eller en typ av byggnad?

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 14 maj 2019 23:16

Jag måste sova innan jag svarar den frågan. Jag har redan skrivit fem olika svar, men jag kan inte skicka en enda av dem utan att sen bli - med all rätta - utskälld.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 15 maj 2019 07:05

Jag får ju känslan att vi är på övervåningen i en byggnad med mansard-tak. Den grova klädseln på männen förbryllar mig. Det känns som skogshuggare för 100 år sedan vilket inte rimmar med flipperspelet.

Grattis 53an, du har hittat en klurig fråga som engagerar.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 15 maj 2019 07:37

Jag tackar - och är ledsen att jag inte fattade att jag borde ha formulerad frågan klart och tydligt. Men det går i famlijen att man kan inte läta bli att försöka vara lustig, rolig, humoristisk, skämtsamt osv även när det inte passar så bra eller när man borde förutse att det kan gå helt fel.

Det är andra världskriget som pågår. Violinisten - som är inte ett helt okänt namn - och de mer eller mindre frivilliga konsertlyssnarna befinner sig på en avlägsen flygbas. Klimatet är kallt och rått och utrustningen är därefter.

"Byggnaden/utrymmet" är ju själva utrustningen vi söker! Nu har vi stirrat på möbleringen, de olika föremålen som vi ser i bilderna och klädseln...

...men äntligen gjorde Markus sig märksam på några mer väsentliga detaljer! Jag kan ändå inte erinra eller ens föreställa mig en tvåvånig byggnad med mansardtak som "militär utrustning".