Antisemitism efter andra världskriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
pandersson2
Medlem

Re: Antisemitism efter andra världskriget

Inlägg av pandersson2 » 22 feb 2018 07:43

Jämfört med grannländerna har väl inte Israels relationer med palestinier varit sämre. Både Jordanien och Libanon har haft fullt imbördeskrig med palestinska grupper. 1970 kastade Jordanien ut PLO, varefter man flyttade till Libanon och deltog i deras inbördeskrig. Egypten har anklagat dem för att stöda terrorism. Israel är inte unika i att det är våldsamheter från oppositionella. Inget tyder väl på att våldet upphör om Israel försvinner.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 22 feb 2018 09:58

LasseMaja skrev:Det finns ju många problem som man inte rår på med kärnvapen. Asymmetrisk krigföring, terrorism, växande arabisk befolkning inom landet, moderniserade krigsmakter omkring Israel, starkare ekonomi i grannländerna, vattenbrist, flyktingströmmar från Afrika, att unga med dubbelt medborgarskap flyttar osv.
När jag tänker kärnvapen tänker jag mer på ett domedagsvapen av typen jättestor smutsig bomb som gör området obeboeligt för all framtiden, enligt devisen. Får inte vi bo där ska ingen få bo där.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 22 feb 2018 10:00

Geronimo skrev:För er som är intresserade av zionisternas långsiktiga strategi i regionen vill jag tipsa om, The Yinon Plan: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yinon_Plan

Balkanisera Mellersta Östern så att Stor-Israel kan inrättas och i det läget dessutom verka som den ”förnuftiga och stabila” stormakten som en uppsplittrad och inbördes stridande arabvärld (+ Iran, m.fl.) tvingas vända sig till för ”stöd och vägledning”. Här har man ju främst med hjälp från USA hunnit en bra bit på väg, eller hur.

Destroy, divide, invade and rule. Med andra ord, business as usual.
Låter lite som trådens titel det där. :wink:
Jag tycker också att det är intressant när det gäller konspirations teorier rörande USA och Israel att man verkar bortse från att både Iran och Saudierna kan ha egna agendor och mål i området. Som att de skulle vara viljelösa rö liksom.

Sonderling

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 22 feb 2018 14:48

sonderling skrev:
Geronimo skrev:För er som är intresserade av zionisternas långsiktiga strategi i regionen vill jag tipsa om, The Yinon Plan: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yinon_Plan

Balkanisera Mellersta Östern så att Stor-Israel kan inrättas och i det läget dessutom verka som den ”förnuftiga och stabila” stormakten som en uppsplittrad och inbördes stridande arabvärld (+ Iran, m.fl.) tvingas vända sig till för ”stöd och vägledning”. Här har man ju främst med hjälp från USA hunnit en bra bit på väg, eller hur.

Låter lite som trådens titel det där. :wink:
Yinon var rådgivare att Ariel Sharon som ju var Israels premiärminister när USA inledde sitt, ”War on Terror” något som i sin tur har lett till att hans ”plan” land för land har förverkligats. Det är snart endast Iran kvar ;)

Och nej, att kritisera zionism är fortfarande inte antisemitism, tvärtom.

Jag tycker också att det är intressant när det gäller konspirations teorier rörande USA och Israel
Fast det här är ju ingen konspirations [sic] teori. Det är en framlagd strategi som har infriats punkt för punkt där endast ett av länderna, Iran, återstår att balkanisera.

Vad är det du saknar?

att man verkar bortse från att både Iran och Saudierna kan ha egna agendor och mål i området. Som att de skulle vara viljelösa rö liksom.

Sonderling
Iran motsätter sig zionistisk (och amerikansk) expansion i regionen. Saudiarabien (landets elit) är allierat med USA och därmed med Israel. Vad har denna elit för agenda i regionen som inte sammanfaller med USA’s och därmed Israels, menar du?

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 22 feb 2018 15:13

Ett stort antal judar har fördrivits från arabiska/muslimska länder och bosatt sig i Israel och på ockuperat land, finns det någon plan/chans att de och deras ättlingar kan få flytta tillbaks och få ersättning?

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 22 feb 2018 15:23

Till er som är intresserade av judisk antizionism. Här, en bok av judiske israelen och fredsaktivisten, Miko Peled:

The General's Son: Journey of an Israeli in Palestine (2016): https://www.amazon.com/Generals-Son-Jou ... 1682570029

Intervju: https://youtu.be/0k7nlHWjwa8

Är han också antisemit?

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 22 feb 2018 15:26

mrsund skrev:Ett stort antal judar har fördrivits från arabiska/muslimska länder och bosatt sig i Israel och på ockuperat land, finns det någon plan/chans att de och deras ättlingar kan få flytta tillbaks och få ersättning?
Nja, om vi t.ex. ser till irakiska judar så var det zionister som låg bakom den terrorvåg mot dessa som ledde till att majoriteten ”flydde” till Israel.

Har du något annat belysande exempel?

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 22 feb 2018 17:29

Geronimo skrev: Och nej, att kritisera zionism är fortfarande inte antisemitism, tvärtom.
Ja du får ursäkta man är lite cynisk, men allt för många sådana debatter har jag sett utmynna till just: "det är judarna".

Sedan är det är det ju allmänt känt att man i mellanöster och Nordafrika ofta ser en annan utländsk makt bakom allt ont. När man är fullt kapabel till att fucka upp saker helt på egen hand. Jag känner igen det där från 00-talet när kriget mot terron började, att allt är en stor lömsk plan av Israel eller USA, så det köper jag inte. :roll:

Och vad Saudierna anbehangar så är jag säker på att de har en egen agenda vid sidan om deras förmenta partnerskap med USA och Israel.

Sonderling

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 22 feb 2018 17:49

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 22 feb 2018 20:37

pandersson2 skrev:Om judarna i Irak

https://en.wikipedia.org/wiki/History_o ... ws_in_Iraq
Jag vill inte ge mig in i en diskussion om zionisters false flag-operationer i Irak, det räcker med att konstatera att de oroligheter som uppstod var direkt kopplade till samma zionisters aktiviteter i Palestina. Det är inte antisemitism när arabiska aktörer agerar fientligt mot judiska diton eftersom motivet är en konkret reaktion på judiska övergrepp mot andra araber i Palestina.

Antizionism ≠ antisemitism.

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 22 feb 2018 21:01

sonderling skrev:
Geronimo skrev: Och nej, att kritisera zionism är fortfarande inte antisemitism, tvärtom.
Ja du får ursäkta man är lite cynisk, men allt för många sådana debatter har jag sett utmynna till just: "det är judarna".
Och jag menar att det är just den typen av argument som zionisterna mycket framgångsrikt har gömt sig bakom sedan åtminstone WWII.

Bemöt istället mina argument, ett i taget.

Här, en intervju med general Wesley Clark där han i klartext beskriver precis den ”plan” som Yinon presenterar redan på 80-talet. Balkanisera MÖ/Nordafrika 7 länder ett i taget med avslut i Iran. Mycket riktigt så är det endast Iran som idag återstår.

Är det här bara en serie lustiga sammanträffanden, menar du?

https://youtu.be/9RC1Mepk_Sw

Sedan är det är det ju allmänt känt att man i mellanöster och Nordafrika ofta ser en annan utländsk makt bakom allt ont.
Är det konstigt, menar du?

När man är fullt kapabel till att fucka upp saker helt på egen hand. Jag känner igen det där från 00-talet när kriget mot terron började, att allt är en stor lömsk plan av Israel eller USA, så det köper jag inte. :roll:
Se ovan. Bemöt. Argumentera. Var specifik.

Och vad Saudierna anbehangar så är jag säker på att de har en egen agenda vid sidan om deras förmenta partnerskap med USA och Israel.

Sonderling
Förmenta partnerskap? Huset Saud och övriga sheik-klaner i regionen skulle inte överleva en dag utan amerikansk support. De har sedan mellankrigstiden spelat dubbelspel med sina egna befolkningar där man å ena sidan befrämjat medeltida religiösa strömningar samtidigt som man lierat sig med den Store Satan (USA) som dessa strömningar ytterst vill bekämpa.

USA har konsekvent, med ett kort avbrott för JFK, backat upp de här fedolherrarna och lika konsekvent bekämpat varje typ av progressiv sekulär strömning som syftar till att ge makten till det egna folket och bygga upp landet enligt västerländska demokratiska förebilder. Varför? Tja, vad sägs om säker tillgång på billig olja?!

Att påstå något annat är ren historierevisionsm.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 22 feb 2018 21:53

Jag förmodar att även detta är ett exempel på zionisternas komplotter. Förmodligen självförsvar.Annars ses det nog som en huvudanledning till att judar lämnade Irak.
https://en.wikipedia.org/wiki/Farhud

masase
Medlem

Inlägg av masase » 22 feb 2018 23:06

https://www.youtube.com/watch?v=T1lvMJ-l0_A

Jag får säga att det är rätt kreativt att namge Zions vises protokoll 2.0 efter en av Ariel Sharons rådgivare med tanke på att Sharon de-facto implementerade precis motsatsen genom tillbakadragandet från Gaza (och om jag minns rätt så var han också en faktor bakom rerätten från södra Libanon). Fast det där var säkert också en del av den stora konspirationen.

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 22 feb 2018 23:58

masase skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=T1lvMJ-l0_A

Jag får säga att det är rätt kreativt att namge Zions vises protokoll 2.0 efter en av Ariel Sharons rådgivare med tanke på att Sharon de-facto implementerade precis motsatsen genom tillbakadragandet från Gaza (och om jag minns rätt så var han också en faktor bakom rerätten från södra Libanon). Fast det där var säkert också en del av den stora konspirationen.
Nu hänger jag inte med riktigt? Menar du att The Yinon Plan är en fantasi fabricerad av antisemiter i syfte att svartmåla det judiska folket? Precis som ”Zion Vises Protokoll”?

Vad gäller implementeringen så var det fråga om en långsiktig strategi och som inväntade de rätta läget. Det infann sig mycket riktigt 9/11, Sharon var premiärminister och resten är historia.

Bara tillfälligheter, menar du nu?

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 23 feb 2018 00:11

pandersson2 skrev:Jag förmodar att även detta är ett exempel på zionisternas komplotter. Förmodligen självförsvar.Annars ses det nog som en huvudanledning till att judar lämnade Irak.
https://en.wikipedia.org/wiki/Farhud
Ja, det är inte ovanligt att etniska minoriteter över lag blir offer i situationer som präglas av nationalistisk yra. Det är heller inte ovanligt att etniska minoriteter angrips efter det att en främmande ockupationsmakt drivits ut och det i synnerhet om samma minoritet i stor utsträckning har gynnats av samma ockupationsmakt.

Jag vidhåller att antisemitism bygger på grumliga föreställningar om ras/etnicitet och xenofobi och inte minst att judarna i den kristna världen ansågs/anses skyldiga till mordet på den kristna guden, Jesus. Det var och är inte skälet i Irak eller andra arabiska och/eller muslimska länder.