Antisemitism efter andra världskriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem

Antisemitism efter andra världskriget

Inlägg av Dag den vise » 24 jun 2013 16:24

I denna artikel från DN (http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdeba ... isemitism/) får man höra om konstnären Lars Hillersberg som år 1971 ritade en i alla fall i mina ögon mycket antisemitisk serie för vänstertidningen Puss. Judarna tecknas nästan precis så som de blev karikerade i det Sturmer, och precis som i Nazityskland skildras de som makthungriga girigbukar. Finns det några fler exempel på så här extrem antisemitism i Sverige efter krigsslutet, och finns de i sådana fall utanför de högerextrema miljöerna som i det exempel som jag just kom med gör?

Der Löwe
Medlem

Re: Antisemitism efter andra världskriget

Inlägg av Der Löwe » 24 jun 2013 17:16

Jag kommer ihåg ett avsnitt ur någon av serierna av Måns Herngren och Hannes Holm, från 80talet. De visade bilder från det jag tror var SSU´s julteater från sent 40-tal där en "jude karikatyr" fanns med i bilden. Väldigt långsökt och jag har försökt googla det en timme utan att hitta det, men jag kommer ihåg inslaget eftersom jag blev så förvånad att det var möjligt. Jag vet inte ens om det var sant som visades i programmet, kanske någon av dem kan säga hur det var?
När jag var lite gick jag som stjärngosse på trettondag jul. Då ingick bland annan "judas med pungen", om det är en antisemitisk tradition eller en kristen markering av de 30 silverpenningarna låter jag vara osagt.

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.307688 ... jarngossar
http://www.gammelgarden.com/exempel.htm

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 24 jun 2013 17:25

Dag den vise skrev:Finns det några fler exempel på så här extrem antisemitism i Sverige efter krigsslutet, och finns de i sådana fall utanför de högerextrema miljöerna som i det exempel som jag just kom med gör?
Det är ganska ovanligt att sådant här hittas utanför högerextrema och ultranationalistiska miljöer. Exemplet som tas upp i artikeln är ju också omtvistat, om det är antisemitiskt eller om det är israelfientligt.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem

Inlägg av Dag den vise » 24 jun 2013 18:09

LasseMaja skrev: Det är ganska ovanligt att sådant här hittas utanför högerextrema och ultranationalistiska miljöer. Exemplet som tas upp i artikeln är ju också omtvistat, om det är antisemitiskt eller om det är israelfientligt.
Klart som fan att serien är antisemitisk då judarna tecknas som i der Sturmer, beskrivs som giriga och makthungriga och till slut blir utkastade i havet. Världsbilden som förmedlas i serien är rena definitionen av en antisemitisk världsbild (förvisso är den vänster och inte höger som den brukar vara, men likväl är den tydligt antisemitisk). Att Lars Hillersbergs vänner sedan försvarar honom beror helt klart bara på att de vägrar erkänna att han var antisemit, ungefär som vissa Elvisfans vägrar erkänna att "Kungen" är död, utan istället envist fortsätter att tro att han fortfarande lever.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem

Inlägg av Dag den vise » 03 aug 2013 18:58

Det händer dessutom att antisemiter efter andra världskriget brukar börja med att koncentera sig på kritik av staten Israels politik för att först senare börja prata om "judisk media" och "den judiska finanssektorn". Detta var i alla fall så den antisemitiska radiokanalen och senare även websidan Radio Islam började. Till webbsidan tecknade även Lars Hillersberg åtminstone en antijudisk karikatyr, vilket gör det ännu svårare att förneka hans antisemitism. Och då Radio Islam var en mycket tydligt antisemitisk webbsida och radiokanal (med både förintelseförnekelse och hyllningar till Adolf Hitler) kan det nästan omöjligt ha rört sig om ett missförstånd från Hillersbergs sida.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 04 aug 2013 14:22

Antisemitism har poppat upp lite varstans under efterkrigstiden även i kretsar som normalt är israelvänliga.
Under 70-talet hade vi Demokratisk allians som i första hand var en organisation som stödde USA:s krig i Vietnamk
Men de var också mycket Israelvänliga. Detta till trots drog de till sig rena nazister som tex Kristoffer Jolin som några år senare skrev historievisionistiska pamfletter åt radio islam.
Även inom frikyrkorna har det förekommit antisemitism:
http://www.nyapolitiken.biz/nya_varldso ... oberg.html

På ett sätt kan jag tycka att de evangelisk kristnas starka stöd till Israel har lite märkliga undertoner.
Det bygger på att en judisk stat är nödvändig för Kristus återkomst.
När Kristus så återkommer måste judarna välja mellan att bli kristna eller hamna
någonstans långt nere.
Det låter inte så väldigt judevänligt.
Sedan har vi den här märkliga historien också.
http://www.pkjonas.se/2012/08/13/hur-go ... avundsjuk/

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem

Inlägg av Dag den vise » 04 aug 2013 15:21

Det finns helt klart evangeliska kristna i alla fall i USA som är tydligt antisemitiska, till exempel Fred Phelps och David Duke, fast de tenderar att vara antingen pro-palestinska (som David Duke) eller emot alla kända stater och folk (som Fred Phelps). Så jag tror till skillnad från hilbert att den pro-israeliska evangeliska högern inte är antisemitisk (några enstaka personer med antisemitiska idéer i den kan nog däremot finnas, men de är nog knappast särskilt många).

CHJIMS
Medlem

Inlägg av CHJIMS » 20 aug 2013 18:55

Dag den vise skrev:Det händer dessutom att antisemiter efter andra världskriget brukar börja med att koncentera sig på kritik av staten Israels politik för att först senare börja prata om "judisk media" och "den judiska finanssektorn". Detta var i alla fall så den antisemitiska radiokanalen och senare även websidan Radio Islam började. Till webbsidan tecknade även Lars Hillersberg åtminstone en antijudisk karikatyr, vilket gör det ännu svårare att förneka hans antisemitism. Och då Radio Islam var en mycket tydligt antisemitisk webbsida och radiokanal (med både förintelseförnekelse och hyllningar till Adolf Hitler) kan det nästan omöjligt ha rört sig om ett missförstånd från Hillersbergs sida.
Så alla som kritiserar Israels politik skall klassas som antisemitiska? Många av dem kritiserar olika länders krigshandlingar, oavsett vilket land det är.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem

Inlägg av Dag den vise » 20 aug 2013 19:02

CHJIMS skrev:
Dag den vise skrev:Det händer dessutom att antisemiter efter andra världskriget brukar börja med att koncentera sig på kritik av staten Israels politik för att först senare börja prata om "judisk media" och "den judiska finanssektorn". Detta var i alla fall så den antisemitiska radiokanalen och senare även websidan Radio Islam började. Till webbsidan tecknade även Lars Hillersberg åtminstone en antijudisk karikatyr, vilket gör det ännu svårare att förneka hans antisemitism. Och då Radio Islam var en mycket tydligt antisemitisk webbsida och radiokanal (med både förintelseförnekelse och hyllningar till Adolf Hitler) kan det nästan omöjligt ha rört sig om ett missförstånd från Hillersbergs sida.
Så alla som kritiserar Israels politik skall klassas som antisemitiska? Många av dem kritiserar olika länders krigshandlingar, oavsett vilket land det är.
Nej, alla som kritiserar Israels politik är inte antisemiter. Men däremot kan en allt för ensidig syn på Israels politik leda till antisemitism.

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 10 dec 2017 20:15

Nyligen sett exempel på en antisemitism som verkar växa till i västvärlden. Muslimer (palestinier) har gått ut på gatorna i Malmö att skanderat att judar skall dödas, sedan efterföljdes det av brandbombsattack mot en judisk ungdomsfest i Göteborg. Orsaken till detta är Donald Trumps beslut att flytta USA:s ambassade till Jerusalem.

Gerrgul
Medlem

Inlägg av Gerrgul » 11 dec 2017 10:44

Dag den vise skrev:I denna artikel från DN (http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdeba ... isemitism/) får man höra om konstnären Lars Hillersberg som år 1971 ritade en i alla fall i mina ögon mycket antisemitisk serie för vänstertidningen Puss. Judarna tecknas nästan precis så som de blev karikerade i det Sturmer, och precis som i Nazityskland skildras de som makthungriga girigbukar. ?
DN och Bachner är i vanlig ordning ute och cyklar. Hillersberg ritade förvisso grova karikatyrer av judar, liksom av afrikaner, kineser, tyskar, etc. Vad han då gjorde var att driva - inte med dessa folkgrupper-utan med våra fördomar om desamma. "Ingen jävel kan väl vara så dum att dom går på sådana grova krokar" som han själv uttryckte det.

Till trådämnet: den mest omfattande pogromen mot judar efter kriget är sannolikt revolten i Ungern 1956. Revolten antog efterhand karaktären av judeförföljelse. Bakgrunden till detta var inte enbart kvardröjande antisemitiska föreställningar utan också det faktum att judar var överrepresenterade i kommunistpartiet, liksom i hemliga polisen. Strategin från Stalins sida var att utnyttja etniska motsättningar i satellitstaterna; judar högt uppe i partihierarkin och romer fick bilda något slags stormtrupper.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 11 dec 2017 12:38

- inte med dessa folkgrupper-utan med våra fördomar om desamma
Sån humor är lika rolig som den är missförståd.

Det där med Ungern hade jag inte hört, jag trodde den värsta pogromen hände i polen 1946?

CHJIMS
Så alla som kritiserar Israels politik skall klassas som antisemitiska?
Är inte det just så att man bör hålla sig till att kritisera just Israels politik, alltså staten. Men mycket ofta brukar ju de flesta samtal i ämnet spåra ut till att handla om just Judarna.
Förvånansvärt ofta och från folk som jag i vanliga fall bedömt som sansade människor.

Sonderling

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 11 dec 2017 16:08

Attacker på judar i Ungern var efter vad jag förstått något som skedde på ett fåtal platser. Samtidigt så är det säkert ofta svårt att veta anledningen och att skilja på attacker av etniska skäl samt attacker av politiska skäl tror jag är svårt.

Dock, jag förmodar att i sovjetisk propaganda har man säkerligen förstorat upp det för att ge sin egen invasion ett moraliskt sken.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 11 dec 2017 16:20

LasseMaja,
att ett ökat inslag av araber ökar antisemitismen är väl inget förvånande. Samtliga arabländer har väl haft en antijudisk politik sedan Israel bildades och de flesta judar har väl deporterats från området. Det är klart att de som är uppväxta i sådan miljö tager intryck.

Sedan tror jag att man bör separera arabisk och europeisk/amerikansk antisemitism. Mitt intryck är att de har olika mål och medel, även om det finns gemensamma drag. Europeisk antisemitism betonar mer judar verksamma inom bankväsende samt massmedia och film medan arabisk antisemitism är mer inriktad mot Israel.

masase
Medlem

Inlägg av masase » 11 dec 2017 18:42

Gerrgul skrev:Bakgrunden till detta var inte enbart kvardröjande antisemitiska föreställningar utan också det faktum att judar var överrepresenterade i kommunistpartiet, liksom i hemliga polisen. Strategin från Stalins sida var att utnyttja etniska motsättningar i satellitstaterna; judar högt uppe i partihierarkin och romer fick bilda något slags stormtrupper.
Finns det forskningsdata som stödjer att så faktiskt var fallet?

Enligt wikipedia så listas judar inte ens som en folkgrupp i 1949 års lista. 1941 fanns det cirka 1% och om man räknar med de normala siffrorna för förluster i form av avrättning och fördrivning så borde det funnits runt 0.05-0.1% (cirka 10 000) efter kriget. Jag har väldigt svårt att tro att Stalin skulle ha baserat sin plan för att kontrollera Ungern på den lilla gruppen.

Fast med den lilla totala gruppen så räcker det givetvis med en jude i topp hundra i kommunistpartihierarkin för att nå kraftig överrepresentering rent statistiskt sätt.

(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Demograph ... _1949–1990