Mordet på Kennedy

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Re: Mordet på Kennedy

Inlägg av Solkungen » 29 dec 2017 06:48

Shims heter det på svenska också, finns nog i alla fordon och andra artefakter där noggrann passning är ett måste.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 29 dec 2017 07:48

Geronimo skrev: Ja, i mångt och mycket en politisk symbol, ja. Varför? Tja, det är ju bara att titta på hur det landets maktelit har betett sig mot stora delar av det egna folket och resten av världens folk sedan WWII, med kort avbrott för JFK.
Nä det är en nationsflagga och inte en politisk symbol men ja vet det är ju oroande att antiamerikaner i Sverige tänker så, därför har jag den där. För att ta tillbaka den på samma sätt som jag har en M90 jacka med svenska flaggan på och en torshammare om halsen, ska fan låta en massa högermän ta beslag på sånt. I USA flaggar nog alla samhälls grupper med Stars´n stripes.

Vad menar du förresten med ett kort avbrott för JFK förresten? Har man inte idoliserat den mannen i efterskott? Var det egentligen inte JFK som upptrappade USA´s insatser i Vietnam som sedan stackars (war on poverty) VP Lyndon B Johnsson fick skulden för?

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 29 dec 2017 09:36

Aha, Geronimo, jag Fattar. När amerikanska idrottare sveper in sig i amerikanska flaggan är det för att de gillar att bli förtryckta.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 29 dec 2017 15:20

sonderling skrev:
Geronimo skrev:
sonderling skrev:Intressant länk Geronimo, fenomenet med konspirationsteorier har facinerat mig länge.

Sonderling
Mig med, Sonderling, men jag misstänker att det är av helt andra skäl än dina. Varför har du USA's nationsflagga som avatar?
Jasså? Ja de må så vara.
Jo jag är CIA agent 8-) ........eller bara för att jag är stolt över mitt ursprung. Ungefär som grannen som ibland flaggar med en Kubansk flagga från balkongen här hemma. :D

Sonderling
haha, varför heter du Geronimo, är du indian eller Bin laden?
Allvar, får du lika konstiga vibbar av den amerikanska som av tredje rikets flagga?

Men det är nog trots allt så att de flesta är av den här typen som Oswald, förlorare och något hjärnskadade.
Christer Petterson, Mark David Chapman, John Hinckley Jr., Rahkmat Akilov osv.
Vi har svårt att nöja oss med detta och letar efter en mer förståelig förklaring till varför det hemska har hänt.

Användarvisningsbild
Hans
Medlem

Inlägg av Hans » 29 dec 2017 15:53

Geronimo skrev:
Hans skrev:Bara för att Markus inlägg fick mig att titta på denna evighetstråd vill jag veta hur i helskotta "renoverat gevär utrustat med metallbrickor för bättre precision" fungerar? Min fetstil.
  • The rifle couldn't be perfectly sighted using the scope (i.e., thereby eliminating the above overshoot completely) without installing two metal shims (small metal plates), which were not present when the rifle arrived for testing, and were never found.
Wikipedia: https://en.m.wikipedia.org/wiki/John_F. ... #FBI_tests
Vi kan släppa allt mellan oss men om jag begriper det hela rätt så fanns det möjligtvis någon sorts metallbrickor i infästningen till kikarsiktet, inte i vapnet. Precisionen i ett repetergevär är god nog upp till ganska många hundra meter utan kikarsikte och ett kikarsikte försämrar inte det hela. Även om det inte är skottställt korrekt.

Du får göra som du vill. Lyssna på någon utan agenda och med hyfsade kunskaper i eldhandvapen eller ta motsatsförhållande hela tiden. Och ja, jag är BARA intresserad av de vapentekniska bitarna runt det hela då jag tycker mig ha sett en hel del missuppfattningar om elementärt skytte cirkulera på nätet.

Som jag sagt tidigare så är jag beredd på att förklara mer om skytte och vapen men jag är inte intresserad av att ha någon allmän diskussion om hela historien. Så PM'a om du har frågor om detta och jag svarar här men jag kommer inte att följa denna evighetstråd.

MVH

Hans

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 29 dec 2017 21:39

Solkungen skrev:Shims heter det på svenska också, finns nog i alla fordon och andra artefakter där noggrann passning är ett måste.
Det är möjligt att det är en fackterm och det är antagligen därför som i det här fallet Wiki mycket riktigt förtydligar:
  • ”... shims (small metal plates)
Senast redigerad av 1 Geronimo, redigerad totalt 29 gånger.

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 29 dec 2017 21:54

Hans skrev:
Geronimo skrev:
Hans skrev:Bara för att Markus inlägg fick mig att titta på denna evighetstråd vill jag veta hur i helskotta "renoverat gevär utrustat med metallbrickor för bättre precision" fungerar? Min fetstil.
  • The rifle couldn't be perfectly sighted using the scope (i.e., thereby eliminating the above overshoot completely) without installing two metal shims (small metal plates), which were not present when the rifle arrived for testing, and were never found.
Wikipedia: https://en.m.wikipedia.org/wiki/John_F. ... #FBI_tests
Vi kan släppa allt mellan oss
Nej, jag vill att du visar oss alla de frågor från dig som du menar att jag har ”ignorerat”. Om du inte gör det så kan ju folk få för sig att du är mytoman och det vill du väl knappast?

Att folk ska tro att du är mytoman?

men om jag begriper det hela rätt så fanns det möjligtvis någon sorts metallbrickor i infästningen till kikarsiktet, inte i vapnet.
För att fixera kikarsiktet vid vapnet, ja. Och?

Precisionen i ett repetergevär är god nog upp till ganska många hundra meter utan kikarsikte och ett kikarsikte försämrar inte det hela. Även om det inte är skottställt korrekt.

Du får göra som du vill. Lyssna på någon utan agenda och med hyfsade kunskaper i eldhandvapen eller ta motsatsförhållande hela tiden. Och ja, jag är BARA intresserad av de vapentekniska bitarna runt det hela då jag tycker mig ha sett en hel del missuppfattningar om elementärt skytte cirkulera på nätet.
Det är snarare DU som vägrar att ta in ett mycket enkelt förhållande och det går som sagt ut på att ingen av de anlitade elitskyttarna lyckades med det Oswald ska ha lyckats med. TROTS ett antal av mig punktade fördelar gentemot denne.

Vad menar du att dina ”vapenkunskaper” kan tillföra som gör den här ekvationen mer rimlig att smälta?

Jag finns kvar här. Berätta.

Som jag sagt tidigare så är jag beredd på att förklara mer om skytte och vapen men jag är inte intresserad av att ha någon allmän diskussion om hela historien. Så PM'a om du har frågor om detta och jag svarar här men jag kommer inte att följa denna evighetstråd.
Ta det i här tråden istället, så att alla som vill kan ta del av din ”expertis”. Det finns säkert ett stort intresse ....... på det här forumet.

Och om du gnäller om att det är en ”evighetstråd”, varför då detta intresse från din sida? Du kan ju helt uppenbart inte hålla dg borta, trots återkommande löften?

MVH

Hans
Mvh
G.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 29 dec 2017 22:00

Geronimo skrev:
Solkungen skrev:Shims heter det på svenska också, finns nog i alla fordon och andra artefakter där noggrann passning är ett måste.
Det är möjligt att det är en fackterm och det är antagligen därför som i det här fallet mycket riktigt förtydligar:
  • shims (small metal plates)
Det är en fackterm men ordet metallbricka ger helt fel känsla. Mellanlägg vore ett bättre ord, de har olika former beroende på.användningsområde och är några hundradelar mm tjocka för det mesta. Vill man tex ha ett mellanrum på 0,2mm kanske man lägger dit två 0,1 mm shims.

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 29 dec 2017 22:24

mrsund skrev:
sonderling skrev:
Geronimo skrev:
sonderling skrev:Intressant länk Geronimo, fenomenet med konspirationsteorier har facinerat mig länge.

Sonderling
Mig med, Sonderling, men jag misstänker att det är av helt andra skäl än dina. Varför har du USA's nationsflagga som avatar?
Jasså? Ja de må så vara.
Jo jag är CIA agent 8-) ........eller bara för att jag är stolt över mitt ursprung. Ungefär som grannen som ibland flaggar med en Kubansk flagga från balkongen här hemma. :D

Sonderling
Bin Laden? Nu blandar du väl ändå ihop etniciteterna lite.

Pluggat kulturantropologi i Albanien?

Allvar, får du lika konstiga vibbar av den amerikanska som av tredje rikets flagga?
Jag får inga ”konstiga vibbar” av någon av flaggorna. Jag noterar att en deltagare i tråden är ”fascinerad av konspirationsteorier” samtidigt som denne har en amerikansk flagga i sin avatar. Med tanke på att en förkrossande majoritet av all mänsklig kriminalitet världen över utförs av fler en EN person = och är just ”konspirationer”, så förstår jag att denne avser sådana ”teorier” i dess nedsättande ad hominem-funktion och det i syfte (medvetet/omedvetet) att attackera diskussionen i sig, inte dess sakinnehåll.

Det i sin tur gjorde att jag blev nyfiken på flaggan i avataren. Vad den kan tänkas representera.

Men det är nog trots allt så att de flesta är av den här typen som Oswald
Menar du att Oswald mördade JFK? Vad grundar du i så fall det på?

förlorare och något hjärnskadade.
Christer Petterson
Menar du att Christer Petterson mördade Olof Palme? Vad grundar du i så fall det på?

Mark David Chapman, John Hinckley Jr.
Många frågor här, även om de definitivt sköt och var inblandade i mordet respektive mordförsöket. Båda med ett antal mycket intressanta kopplingar till bland annat MKUltra och US Intel.

Bara ... tillfälligheter?

Rahkmat Akilov osv.
Vi har svårt att nöja oss med detta och letar efter en mer förståelig förklaring till varför det hemska har hänt.
Spar kioskpsykologin till kompisarna i baren. Jag har många års universitetsstudier i ryggen och bra koll på diverse fallgropar i studier av vitt skilda ämnen, idéhistoria, sociologi och beteendevetenskap inkluderat.

Det finns inga genvägar här. Varje enskilt fall måste noga studeras innan någon typ av grundat omdöme kan komma i fråga.

Har du genomfört den typen av mer grundliga studier i något av de fall du refererar till?

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 30 dec 2017 00:31

Geronimo skrev:
mrsund skrev:
sonderling skrev:
Geronimo skrev: Mig med, Sonderling, men jag misstänker att det är av helt andra skäl än dina. Varför har du USA's nationsflagga som avatar?
Jasså? Ja de må så vara.

Sonderling
Bin Laden? Nu blandar du väl ändå ihop etniciteterna lite.

Pluggat kulturantropologi i Albanien?

Har du genomfört den typen av mer grundliga studier i något av de fall du refererar till?
Albanien? Hur menar du där?
Jag blandar inte ihop något, ditt alias eller namn var även kodord för Laden.
Kanske anledning till självkritik om man nästan blir kallad konspirationsteoretiker, eller?
Sonderligs flagga är med stor sannolikhet just vad den ser ut som och inget kontroversiellt i mina ögon, men är också ogillad av många, de har säkert sina skäl, dina har jag ingen aning om.
Oswald är mördaren, vad har jag missat?
Pettersson, tja du nämn ett trovärdigare alternativ som hade fått en fällande dom i tingsrätten.
De andra två, Har de verkligen intressanta kopplingar som du säger som är relevanta till morden?
Ofta är det just tillfälligheter som är avgörande, historien och ens eget liv är fullt av dem.
Kioskpsykologi och kompisar i baren? Trevligt värre.
Kul att du anser dig välutbildad och färdiglärd, jag själv är en vanlig knegare som lär sig nått nytt varje dag och är inte rädd att ha fel för det har ofta.
Vet du varför det kallas konspirationsteorier, förmodligen för att de är teorier som inte kan bevisas.
Jag skriver på mobilen, så jag ber om ursäkt för det inte blir så snyggt.

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 30 dec 2017 02:23

mrsund skrev: Jag blandar inte ihop något, ditt alias eller namn var även kodord för Laden.
Vems kodord? Albanernas?

Kanske anledning till självkritik om man nästan blir kallad konspirationsteoretiker, eller?
Varför skulle jag behöva ägna mig åt självkritik om jag ”nästan blir kallad konspirationsteoretiker”, menar du?

Sonderligs flagga är med stor sannolikhet just vad den ser ut som och inget kontroversiellt i mina ögon, men är också ogillad av många, de har säkert sina skäl, dina har jag ingen aning om.
Det var flaggan i kombination med det hen skrev som föranledde min fråga. Missade du det?

Inte vet jag. Varför menar du att Oswald mördade JFK? Vad grundar du det på?

Pettersson, tja du nämn ett trovärdigare alternativ som hade fått en fällande dom i tingsrätten.
Att han friades två gånger har däremot undgått dig?

De andra två, Har de verkligen intressanta kopplingar som du säger som är relevanta till morden?
Definitivt. Mer än intressanta. Compelling.

Ofta är det just tillfälligheter som är avgörande, historien och ens eget liv är fullt av dem.
Kul att du anser dig välutbildad och färdiglärd, jag själv är en vanlig knegare som lär sig nått nytt varje dag och är inte rädd att ha fel för det har ofta.
Sorry, men jag är lite trött på det argumentet, eftersom det poppar upp titt som tätt som substitut för på vetenskaplig grund framlagda logiskt konsistenta resonemang. Precis som begreppet ”konspirationsteoretiker”, lite av en thought stopper.

Vet du varför det kallas konspirationsteorier, förmodligen för att de är teorier som inte kan bevisas.
No worries, samma här, skriver på en iPad.

Ja, det är frågan. När kan något anses bevisat? I en situation där det är (företrädare för) staten själv som är huvudmisstänkt för brottet ifråga? Om ingen gängse brottsutredning har genomförts och om ingen riktig rättegång har ägt rum?

När är något ”bevisat”?

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 30 dec 2017 03:39

Geronimo skrev:
mrsund skrev: Jag blandar inte ihop något, ditt alias eller namn var även kodord för Laden.
Vems kodord? Albanernas?

USAs, Återigen, vad menar du med Albanien

Varför skulle jag behöva ägna mig åt självkritik om jag ”nästan blir kallad konspirationsteoretiker”, menar du?

Tja då antar jag att du inte vet vad den gängse bilden an KT är?

Det var flaggan i kombination med det hen skrev som föranledde min fråga. Missade du det?

Jag missade inte att du gjorde någon slags koppling, jag tyckte mest den var så osannolik, men jag börjar kanske förstå dig lite bättre nu.

Inte vet jag. Varför menar du att Oswald mördade JFK? Vad grundar du det på?

Du verkar tycka mina frågor är lika lustiga som jag dina, jag grundar det på det som jag brukar göra, tex se på tv eller läsa en bok, det är ju faktisk den officiella versionen, du verkar förvånad är jag den förste som påstått det?

Att han friades två gånger har däremot undgått dig?

Nej, lustigt att du mest svarar med en fråga.

Definitivt. Mer än intressanta. Compelling.

Tydligen inte, förutom för KTs då

Sorry, men jag är lite trött på det argumentet, eftersom det poppar upp titt som tätt som substitut för på vetenskaplig grund framlagda logiskt konsistenta resonemang. Precis som begreppet ”konspirationsteoretiker”, lite av en thought stopper.

Det kan jag köpa, men även du får ta till dig annars kommer det fortsätta

No worries, samma här, skriver på en iPad.

Ja, det är frågan. När kan något anses bevisat? I en situation där det är (företrädare för) staten själv som är huvudmisstänkt för brottet ifråga? Om ingen gängse brottsutredning har genomförts och om ingen riktig rättegång har ägt rum?

När är något ”bevisat”?
Vad jag menade men kanske inte skrev i klartext är att en KT inte kommer med något som kan klassas som bevis utan alltid med en lång räcka med indicier (i bästa fall) den ena mer osannolik än den andra.
Kan du lista upp bevis på en annan mördare än Oswald eller inte, och då bevis som gälls i en domstol, annars är det en konspirationsteori, vilket jag kan ha respekt för om man står för det.

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 30 dec 2017 05:38

mrsund skrev:USAs,
Ah, du menar USA’s s.k. säkerhetstjänster?! Är det de som har blandat till det med etniciteterna och att du sedan fortsätter med det?

Återigen, vad menar du med Albanien
Det var mer för röra till det lite extra mycket för att dra mitt strå till förvirringsstacken. Duger det?

Tja då antar jag att du inte vet vad den gängse bilden an KT är?
Det beror säkert på vem man frågar. Vem frågar jag?

Jag missade inte att du gjorde någon slags koppling, jag tyckte mest den var så osannolik, men jag börjar kanske förstå dig lite bättre nu.
Osannolik? Varför då? Om jag har lärt mig vilken typ av människa det är som gärna använder sig av ordet ”konspirationsteorier” som något slags nedsättande epitet på medborgare som helt i linje med sina konstitutionella rättigheter och skyldigheter vill veta vilka det är som mördar deras folkvalda ledare, så är flaggviftning och annat trams givetvis mycket relevant i sammanhanget. Att ringa in gemensamma nämnare.

Är det ”långsökt”?

Du verkar tycka mina frågor är lika lustiga som jag dina, jag grundar det på det som jag brukar göra, tex se på tv eller läsa en bok, det är ju faktisk den officiella versionen, du verkar förvånad är jag den förste som påstått det?
Grundar du det på något annat än att det är den ”officiella versionen”, t.ex. om det finns typ några ... bevis?

Nej, lustigt att du mest svarar med en fråga.
Finns det några fler fullständigt friade mordmisstänkta som du menar är skyldiga eftersom ingen annan har åtalats eller fälts för mordet i fråga?

Det var lite det jag undrade.

Tydligen inte, förutom för KTs då
Om vi tar t.ex. Al Capone. Det enda han fälldes för var skattebrott. Vet du någon på den här planeten som tror på att han i själva verket under en mycket lång och våldsamt framgångsrik karriär försörjde sig som grönsakshandlare och inte gangster-kung? Är samtliga som inte tror på det ”konspirationsteoretiker” eftersom inget annat har ”bevisats”?

Det kan jag köpa, men även du får ta till dig annars kommer det fortsätta
Ta till mig av vad?

Vad jag menade men kanske inte skrev i klartext är att en KT inte kommer med något som kan klassas som bevis utan alltid med en lång räcka med indicier (i bästa fall) den ena mer osannolik än den andra.
Inte i fallet med mordet på JFK. Där är det bevisat att de som var satta att utreda mordet istället mörklade det och lade skulden postumt på Lee Harvey Oswald. Trots att de hade noll bevis för att göra det. Varför mörklägga om man inte ville skydda de verkliga mördarna och vilka mördare har så stor makt att världens genom tidernas mäktigaste nation lägger locket på för att skydda dem?

Det var en coup d’etat där företrädare för samtliga av landets viktigaste makteliter var införstådda och hade gett sitt tysta medgivande. Vilka som just sköt är kanske mindre viktigt.

En sak vet vi, det var definitivt inte Oswald.

Kan du lista upp bevis på en annan mördare än Oswald eller inte, och då bevis som gälls i en domstol, annars är det en konspirationsteori, vilket jag kan ha respekt för om man står för det.
Menar du att en häktad brottsmisstänkt inte släpps ut ur häktet innan denne har hittat den verkligt skyldige, även om det inte finns några bevis för att den häktade har begått brottet ifråga? Att denne t.ex. till och med har ett 100% säkert alibi?

Skulle vi inte snabbt få häkten stora som somaliska flyktingläger då?

Är det verkligen realistiskt hanterbart i längden?

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 30 dec 2017 16:00

Meningslöst, du svarar egentligen inte på mina frågor, så jag ger upp.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen

Inlägg av MD650 » 30 dec 2017 16:40

Tråden låses då person istället för sak diskuteras.
Varning utdelad till berörda.