Mordet på Kennedy

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen

Re: Mordet på Kennedy

Inlägg av MD650 » 11 aug 2017 13:33

Den här tråden handlar om mordet på Kennedy!

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 11 aug 2017 15:41

När jag var liten fick man aldrig berätta att farmor var tyska och att mina tyska fastrar var snälla. Det gav samma tramsiga reaktioner som den Geronimo visar prov på här ovan.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen

Inlägg av MD650 » 11 aug 2017 21:48

Inlägg som inte följer trådens innehåll har tagits bort.

Användarvisningsbild
Rimbaud65
Medlem

Inlägg av Rimbaud65 » 10 nov 2017 14:41

festis skrev:.Då menar du samtidigt att testskyttarna som anlitades inte var några av USA's bästa skyttar. Har du några belägg för det?
Det bygger fortfarande på en missuppfattning att testskyttar aldrig har kunnat göra om Oswalds bedrift. Något som Oliver Stone bland annat springer iväg med. När FBI gjorde sin initiala utredning så trodde man att Oswald hade skjutit och träffat tre gånger på sex sekunder, med hans Mannlicher. Den vidare utredningen gav en annan bild av skotten och det är att det första missade kortegen helt och det andra skottet var också en miss, eftersom Oswald rimligen siktade på huvudet den gången också. Säg en bulls eye är 10 då är det andra skottet en 6:a. Det enda skottet som verkligen var en träff var ett skott, det sista. 1 av 3 träffar är det alltså frågan om. Det räckte för att skjuta Kennedy men det är definitivt inget exempel på world class precision.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 27 nov 2017 22:20

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 28 dec 2017 00:05

Rimbaud65 skrev:
festis skrev:.Då menar du samtidigt att testskyttarna som anlitades inte var några av USA's bästa skyttar. Har du några belägg för det?
Det bygger fortfarande på en missuppfattning att testskyttar aldrig har kunnat göra om Oswalds bedrift. Något som Oliver Stone bland annat springer iväg med. När FBI gjorde sin initiala utredning så trodde man att Oswald hade skjutit och träffat tre gånger på sex sekunder, med hans Mannlicher. Den vidare utredningen gav en annan bild av skotten och det är att det första missade kortegen helt och det andra skottet var också en miss, eftersom Oswald rimligen siktade på huvudet den gången också. Säg en bulls eye är 10 då är det andra skottet en 6:a. Det enda skottet som verkligen var en träff var ett skott, det sista. 1 av 3 träffar är det alltså frågan om. Det räckte för att skjuta Kennedy men det är definitivt inget exempel på world class precision.
- Det var US Army (Infantry Weapons Evaluation Branch) som genomförde testskjutningarna på uppdrag av Warrenkommissionen.

- Ingen av mästerskyttarna lyckades med att replikera det Oswald ska ha klarat med aktuellt vapen och på den tid som Warrenkommission angav.

1. Trots att de fick två försök.

2. Fick skjuta med ett renoverat gevär utrustat med metallbrickor för bättre precision.

3. Sköt under icke skarpt läge, med allt vad det innebär avseende stress och nedsatt förmåga.

4. Sköt från hälften av höjden och då på stillastående mål.

5. Tillhörde den absoluta eliten i landet.

6. Fick i lugn och ro inleda skjutsekvenserna när de kände sig redo.

- Det här i sin tur är givetvis inte bevis/proof för att Oswald inte kan ha genomfört den skottsekvens som han av Warrenkommissionen påstås ska ha klarat, men det visar att han i så fall måste ha haft en snudd på sagolik ’tur’ när han gjorde det.

- Det innebär givetvis också att Warrenkommissionen är synnerligen vilseledande när de, mot sina egna testresultat, drar slutsatsen att skotten mycket väl låg inom Oswalds kompetens.

- Att sedan andra aktörer med andra tidsramar och annat gevär påstår sig ha klarat av det hela är en helt annan diskussion helt irrelevant för Warrenkommissionens utredning och dess slutsater.

- Den andra och sista utredningen, HSCA, kom till en helt annan slutledning med fyra skott varav ett framifrån (egentligen fem skott), men utförde ingen testskjutning med det påstådda mordvapnet för att se om det var möjligt på klockad tid.

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 28 dec 2017 00:14

Markus Holst skrev:När jag var liten fick man aldrig berätta att farmor var tyska och att mina tyska fastrar var snälla. Det gav samma tramsiga reaktioner som den Geronimo visar prov på här ovan.
Nja, om du däremot har en hakkorsflagga vajande i din avatar så förbehåller jag mig åtminstone rätten att lite försynt fråga hur det kan komma sig.

Jag har en stor amerikansk släkt och har inga problem med att skilja på dem och deras hemlands flagga.
Senast redigerad av 2 Geronimo, redigerad totalt 28 gång.

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 28 dec 2017 00:39

Iofs ingen nyhet. JFK fick vid ett antal tillfällen det tveksamma nöjet att avslå begäran på både false flags och surpritz-attacker med kärnvapen mot Sovjet, Kina och Laos/Nordvietnam. Medlemmen i Joint Chiefs of Staff, Air Force General Curtis LeMay, ville bland annat att JFK skulle beordra en ”Sunday one-two punch” och att i ett slag slå ut både Sovjet och Kina, inklusive större delen av ländernas befolkning, eftersom denne tyckte det var bättre ”död än röd”.

JFK ska ha rest sig och lämnat rummet samtidigt som han muttrade: ”... and we call ourselves the Human race”.

Det är samme LeMay som Peter Sellers odödliggör i filmen, Dr. Strangelove.

Det är samme LeMay som är den verklige personen bakom generalen som genomför kuppförsöket i den politiska thrillern, Seven Days in May. En film som JFK personligen engagerade sig i där han bl.a. gav producenten fri tillgång till Vita huset och andra federala byggnader, allt för att ge den så realistiska miljöer som möjligt. Filmens premiär fick skjutas upp eftersom den var planerad till det som skulle bli dagarna efter mordet på samme JFK.

Verkligheten överträffar ALLTID dikten.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 28 dec 2017 16:45

Geronimo skrev:
Markus Holst skrev:När jag var liten fick man aldrig berätta att farmor var tyska och att mina tyska fastrar var snälla. Det gav samma tramsiga reaktioner som den Geronimo visar prov på här ovan.
Nja, om du däremot har en hakkorsflagga vajande i din avatar så förbehåller jag mig åtminstone rätten att lite försynt fråga hur det kan komma sig.

Jag har en stor amerikansk släkt och har inga problem med att skilja på dem och deras hemlands flagga.
Aha! Du ser den amerikanska flaggan som en politisk symbol, en symbol för den amerikanska staten, inte för den amerikanska nationen. Så om jag hade en svensk flagga i min avatar hade du förknippat mig med tvångs-steriliseringar och annat sosseri, inte med den svenska nationen?

Användarvisningsbild
Hans
Medlem

Inlägg av Hans » 28 dec 2017 20:05

Bara för att Markus inlägg fick mig att titta på denna evighetstråd vill jag veta hur i helskotta "renoverat gevär utrustat med metallbrickor för bättre precision" fungerar? Min fetstil.

Inget mot dig Markus - utan jag bara undrar vilken vapenteknik som ligger bakom detta och förväntar mig en förklaring från indianhövdingen som normalt ignorerar mina frågor. Jag struntar i vem som mördade honom men jag vill gärna veta hur man förbättrar precisionen på ett repetergevär med med metallbrickor.

MVH

Hans

radon
Medlem

Inlägg av radon » 28 dec 2017 23:10

Geronimo skrev: Det är samme LeMay som Peter Sellers odödliggör i filmen, Dr. Strangelove.
Möjligen är åsikterna Dr Strangelove framför inspirerade av LeMay, men rollfigurens fysiska gestalt är helt och hållet baserad på Wernher von Braun.

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 29 dec 2017 02:32

radon skrev:
Geronimo skrev: Det är samme LeMay som Peter Sellers odödliggör i filmen, Dr. Strangelove.
Möjligen är åsikterna Dr Strangelove framför inspirerade av LeMay, men rollfigurens fysiska gestalt är helt och hållet baserad på Wernher von Braun.
LeMay är cowboy-generalen som i slutet av filmen på egen hand sätter igång Armageddon när han sätter sig på en av atombomberna som på en rodeo när den tillsammans med övriga bomber dyker mot marken.

Och nej, Dr. Strangelove är i huvudsak en karikatyr på vätebombens fader, Edward Teller.

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 29 dec 2017 02:43

Markus Holst skrev:
Geronimo skrev:

Aha! Du ser den amerikanska flaggan som en politisk symbol, en symbol för den amerikanska staten, inte för den amerikanska nationen.
Ja, i mångt och mycket en politisk symbol, ja. Varför? Tja, det är ju bara att titta på hur det landets maktelit har betett sig mot stora delar av det egna folket och resten av världens folk sedan WWII, med kort avbrott för JFK.

Honom sköt de ihjäl på öppen gata.
Så om jag hade en svensk flagga i min avatar hade du förknippat mig med tvångs-steriliseringar och annat sosseri, inte med den svenska nationen?
Sverige har i modern tid (efter WWII) lyckats klara sig ifrån de allra värsta avarterna av maktmissbruk från makteliten. Undantaget mordet på Olof Palme.

USA’s raka motsats, rentav?
Senast redigerad av 1 Geronimo, redigerad totalt 29 gånger.

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 29 dec 2017 03:22

Hans skrev:Bara för att Markus inlägg fick mig att titta på denna evighetstråd vill jag veta hur i helskotta "renoverat gevär utrustat med metallbrickor för bättre precision" fungerar? Min fetstil.
  • The rifle couldn't be perfectly sighted using the scope (i.e., thereby eliminating the above overshoot completely) without installing two metal shims (small metal plates), which were not present when the rifle arrived for testing, and were never found.
Wikipedia: https://en.m.wikipedia.org/wiki/John_F. ... #FBI_tests
Inget mot dig Markus - utan jag bara undrar vilken vapenteknik som ligger bakom detta och förväntar mig en förklaring från indianhövdingen som normalt ignorerar mina frågor.
Vilka frågor från dig har jag ”ignorerat”, Hans? Citat. Länk.

Jag struntar i vem som mördade honom men jag vill gärna veta hur man förbättrar precisionen på ett repetergevär med med metallbrickor.

MVH

Hans
Som sagt, du får nog fråga FBI här.

Berätta nu vilka frågor från dig som jag har ”ignorerat”.

Berätta gärna också varför du ”struntar i vem som mördade” JFK. Vore mycket intressant att ta del av.

Geronimo
Medlem

Inlägg av Geronimo » 29 dec 2017 03:32

radon skrev:
Fel av mig. Det var Sterling Hayden som spelade rollen som Brig. Gen. Jack D. Rippe, som i sin tur var en karikatyr på flygvapengeneralen Curtis LeMay.

Jag skyller på att Peter Sellers spelade inte mindre än tre karaktärer i filmen :wink: