Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Markus Holst » 07 mar 2019 14:46

Kan du förklara kvartalskapitalism? Nytt ord för mig.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 07 mar 2019 15:52

Markus Holst skrev:
07 mar 2019 14:46
Kan du förklara kvartalskapitalism? Nytt ord för mig.
Bra fråga ibland svänger man sig med ord som man själv tror man förstår men googlar jag det så:
https://www.synonymer.se/sv-syn/kvartalskapitalism

Ja det kan ju bli politik och det är helt OT egentligen men som sagt det är detta som uppstått nuförtiden när företag jagar vinst varje kvartal och missar långsiktigheten. Jag är nog mer en anhängare av gammal hederlig kapitalism i så fall.

Det slog mig när jag läste nyheter om Irak-kriget när det begav sig att det hela var lite lika. Att det fördes som dagens företag med "just in time"-lager (Oj trossen körde fel och brann upp och nu har vi ingen mat!?) och skelett besättning, alltså att färre skulle göra det jobbet som flera gjorde förr. Mycket såldes ju också ut till privata bolag, och då tänker jag inte bara på PMC´s utan detta med att trossen sköttes av privata företag och även transporten av soldater.

Ja jag har ju flera ideér om hur detta tänk påverkar vår tid och även välfärden men jag stannar här. :oops:

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 07 mar 2019 16:04

Halvt OT men sällskapet är involverad i 'Space mining'.

Utan vara expert lär det dröja ganska många år innan investerare får tillbaka sina slantar men det finns intressenter i alla fall. Hitintills har vi vill väl fått hit något tiotal kilo månstenar (för många år sedan), det är allt även om de håller på att undersöka några asteroider nu.

Så alla tänker inte i kvartal.

MVH

Hans

Ps. Kanske meriterar en egen tråd?

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 09 mar 2019 16:38

Här blir de verklig OT, men här väl en månsten som drar in lite pengar.
Houston Space Center.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 11 mar 2019 07:34

Hans skrev:
07 mar 2019 16:04
Halvt OT men sällskapet är involverad i 'Space mining'.

Utan vara expert lär det dröja ganska många år innan investerare får tillbaka sina slantar men det finns intressenter i alla fall. Hitintills har vi vill väl fått hit något tiotal kilo månstenar (för många år sedan), det är allt även om de håller på att undersöka några asteroider nu.

Så alla tänker inte i kvartal.

MVH

Hans

Ps. Kanske meriterar en egen tråd?
För mig får man gärna bryta ut det. Det var inte meningen att vara ot, jag ville bara förklara hur jag tänkte.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 13 mar 2019 11:49

Läser nu boken "Jag minns" Svenska folket berättar om sitt 1900-tal- sammanställt av Madelaine Levy och Peter Englund.
Trivsamt, väcker lite minnen till liv och lite intressant också men jag undrar om man skrev rent rakt av de inkomna bidragen+ Ibland misstänker jag en del fel. tex varje inlägg avslutats med persons namn och födelse år och flera gånger beskrivs barndomsminnen tex 79 av en person som är vuxen typ född 38, det måste ju vara ett tryckfel?
Sedan kan en del inlägg vara lite obegripliga, typ meningsbyggnad, som att man borde redigerat dem lite?

Sonderling